Grundbildung und Berufsbildung

Junge afrikanische Mädchen strecken die Hand auf.
Für die DEZA sind Grundbildung und Berufsbildung komplementär und eng verzahnt. © UN Photo / Marco Dormino

Gute Bildung begünstigt die persönliche Entfaltung jedes Menschen und fördert die wirtschaftliche und soziale Entwicklung der Gemeinschaft. Bildung trägt zur Reduktion von Armut und Ungleichheit bei und belebt das Wirtschaftswachstum. Die DEZA macht sich für eine hochwertige Bildung für alle Menschen jeden Alters stark, namentlich in zwei Schwerpunktbereichen: Grundbildung und Berufsbildung.

Bildung ist massgebend für eine nachhaltige Entwicklung, die auf sozialem Zusammenhalt und Frieden beruht. Hochwertige, zugängliche und nichtdiskriminierende Bildung für alle Menschen jeden Alters ist Gegenstand des vierten Ziels für nachhaltige Entwicklung (SDG) der Agenda 2030. Dieses Ziel steht im Zentrum des DEZA-Engagements im Bildungsbereich, ebenso wie jenes für eine menschenwürdige Arbeit für alle im Rahmen eines dauerhaften Wirtschaftswachstums und jenes für die Beseitigung der extremen Armut.

Indem sie ein Problembewusstsein schafft, hilft Bildung beispielsweise auch, das Gesundheitsverhalten zu verbessern, den Zweck einer verantwortungsvollen Landwirtschaft zu vermitteln und die Menschen für die Folgen des Klimawandels zu sensibilisieren.

In zahlreichen DEZA-Partnerländern besteht konkreter Handlungsbedarf im Bildungswesen. Der Zugang zu Bildung ist auch in fragilen Kontexten unverzichtbar, wo sich Ungleichheiten tendenziell verschärfen.

Die DEZA fördert im Bildungsbereich die Entwicklung von hochwertigen Angeboten der Grundbildung und Berufsbildung. Für die DEZA sind die beiden Bereiche komplementär und eng verzahnt. Sie ergänzen sich gegenseitig und sind nicht immer linear aufgebaut. Je nach Bedürfnissen und Kontext macht es Sinn, Grundbildungs- und Berufsbildungselemente gleichzeitig anzubieten, so dass sich die Jugendlichen möglichst optimal in den Arbeitsmarkt integrieren können, weil sie solide Grundkompetenzen vorzuweisen haben.

Die Stärkung des Bildungsangebots in den DEZA-Partnerländern ist eine Priorität der internationalen Zusammenarbeit der Schweiz in den kommenden Jahren. Die vom Parlament verabschiedete Botschaft über die internationale Zusammenarbeit der Schweiz 2017–2020 sieht eine Erhöhung des Schweizer Engagements im Bildungsbereich um 50% gegenüber dem Zeitraum 2013–2016 vor.

Grundbildung

Die DEZA hilft, hochwertige Grundbildungsangebote zu entwickeln, die auf die Bedürfnisse der Menschen ausgerichtet und möglichst vielen zugänglich sind. Zu diesem Zweck unterstützt sie mehrere Partnerländer bei der Reform ihrer Bildungssysteme.

Berufsbildung

In Zusammenarbeit mit den Behörden und dem Privatsektor entwickelt die DEZA Ausbildungsangebote, die den Bedürfnissen des Arbeitsmarktes gerecht werden. So finden mehr Jugendliche eine würdige Arbeit und können zur Entwicklung ihres Landes beitragen.

Aktuelle Projekte

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Projekt abgeschlossen

South Sudan, DCA: Educational Support in Area 1

01.09.2016 - 31.08.2018

The two civil wars fought in Area 1 as well as prolonged marginalization in the education system have deprived local communities from access to education for decades. In response, Local Partner 1 (LP1) has worked with Area 1 communities since 1995 and supported the introduction of a new Kenyan curriculum. Improved access and quality of education for all in Area 1 is both a basic human right and a powerful tool to address the cycles of poverty and conflict affecting the communities.


Projekt abgeschlossen

DRC: Education d'urgence et protection de l'enfance dans le territoire de Béni, Nord Kivu

22.08.2016 - 31.08.2017

La crise humanitaire qui se développe sur le territoire de Béni, au Nord-Kivu, est causée par l’instabilité politique et sécuritaire qui caractérise cette région. Effets directs de cette situation, le taux de déscolarisation dans la zone ciblée dépasse 60% et les enfants sont exposés à de multiples abus, y compris l’enrôlement dans les groupes armés. Ce projet vise à fournir un appui de protection de l’enfance en urgence à travers des activités éducatives.


Projekt abgeschlossen

Vegetables Go to School (VGtS)

01.07.2016 - 30.06.2017

School vegetable garden programs are established in Bhutan, Burkina Faso, Indonesia, Nepal and Philippines. They aim at improving children’s knowledge and awareness about the importance of vegetable consumption for a healthy diet and of sanitation and hygienic measures for their healthy development. Scientific evidence on the influence of such school vegetable garden programs on the children is gathered and used for policy discussions on how to effectively improve school children’s nutritional status.


Projekt abgeschlossen

HI Protection et éducation Lac Tchad

20.06.2016 - 31.05.2017

Par son appui financier au projet d’Handicap International (HI) en partenariat avec Cooperazione Internazionale (COOPI), la DDC souhaite contribuer à assurer la protection et améliorer l’accès des enfants touchés par la crise du Lac Tchad à une éducation de qualité inclusive dans un environnement sécurisé, plus particulièrement dans les sous-préfectures de Bol et Baga-Sola. Cette contribution permet de participer à la réponse aux besoins identifiés, souffrant particulièrement d’un déficit de prise en compte, comme la protection.


Projekt abgeschlossen

Contribution au Conseil International pour l’Education des Adultes (ICAE) et Asian South Pacific for Basic Adult Education (ASPBAE)

01.06.2016 - 31.12.2017

ICAE avec l’appui de son réseau régional ASPBAE – Asian South Pacific for Basic Adult Education - a joué un rôle déterminant dans la formulation du nouvel Agenda de l’Education 2030 en assurant que celui-ci intègre l’éducation des jeunes et des adultes. Il s’agit désormais de veiller à ce que cela soit appliqué. ICAE y contribuera en appuyant ses membres dans leur rôle d’acteur de mise en œuvre d’alternatives éducatives de qualité et dans leur rôle citoyen pour le plaidoyer et le dialogue politique en faveur de l’éducation des jeunes et des adultes au sein des politiques éducatives.


Projekt abgeschlossen

Contribution à l’Association pour le Développement de l’Education en Afrique (ADEA)

01.05.2016 - 31.12.2017

L’Association pour le Développement de l’Education en Afrique (ADEA) estime que l’absence d’un développement durable en Afrique s’explique en grande partie par l’inefficacité des systèmes éducatifs. Le plan d’action de l’ADEA (2013-2017) compte faire de l’Association une institution panafricaine ouverte et flexible qui informe et influence la transformation qualitative de l’éducation et la formation en Afrique. La DDC souhaite, à travers cette dernière contribution poursuivre l’appui à cette dynamique, en recherchant davantage d’effets sur les politiques nationales et de  complémentarités avec les appuis des bucos.


Projekt abgeschlossen

LEB Ghassan Kanafani Cultural Foundation (GKCF) Support to Centers in Palestine Refugee Camps – BNS & PRO

01.04.2016 - 31.05.2019

Palestine Refugees have no access to public schools in Lebanon. UNRWA runs 69 schools and 2 vocational education centers that cannot meet all the needs of an increasingly young population. Non-profits play a key role in complementing UNRWA’s services, particularly in early childhood. Further, many schools lack the necessary infrastructure, equipment and staff to support children with special needs. The main objective of the project is to improve the lives of Palestine Refugee (and other nationality) children and integrate those with disabilities in the regular education system.


Projekt abgeschlossen

Rehabiltiation of public schools accomodating Syrian refugee children

01.04.2016 - 31.12.2019

Education is one of the public sectors particularly under pressure due to the influx of refugees. There are currently 143,000 school-aged Syrian refugees enrolled in public schools in Jordan, another approx. 83,000 remain out of school. Overstretched infrastructure and lack of space are major challenges. SDC will continue to support the Ministry of Education (MoE) in non-structural rehabilitation of schools accommodating Syrian refugees, including water and sanitation facilities, contributing to increase the accommodating capacities. The project will also include an awareness component addressing maintenance issues.



Projekt abgeschlossen

Support to Strategic UNRWA Interventions

01.03.2016 - 28.02.2018

SDC support to UNRWA (United Nations Relief and Works Agency for the Palestine Refugees in the Near East) will enable the Agency to further implement strategic interventions in support of the 2016-21 UNRWA Medium-Term-Strategy. These interventions will also strengthen the Swiss role in the Agency’s governing structure and support the leadership of Commissioner-General’s Executive Office. The strategic interventions will build on SDC’s comparative advantages and expertise.


Projekt abgeschlossen

CCR Centre de Compétence Reconstruction

01.02.2016 - 30.09.2018

Dans une période de transition entre la phase de reconstruction post-séisme et le relèvement du pays, le projet vise à ancrer de manière pérenne les contenus et la méthodologie de formation développée par le Centre de compétence en reconstruction (CCR) dans le domaine de la construction en maçonnerie chaînée dans le système de formation national haïtien. Les acquis développés en formation professionnelle sont transmis à la Coopération régionale (CR) pour son nouveau programme.


Projekt abgeschlossen

CLIMANDES 2 - Servicios Climáticos con Énfasis en los Andes en Apoyo a las Decisiones

01.01.2016 - 31.03.2019

An indispensable cornerstone for achieving effective adaptation and reducing the impacts of climate variability is the availability of efficient and reliable climate services. On the basis of the achievements to date, the second phase of CLIMANDES will continue contributing to the development of the Global Framework for Climate Services (GFCS) in the Andean region. Improved climate services will support climate-smart decisions in the key economic agricultural sector, from which the poorest segments of the population and societies at large will be able to benefit.

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