Grundbildung und Berufsbildung

Junge afrikanische Mädchen strecken die Hand auf.
Für die DEZA sind Grundbildung und Berufsbildung komplementär und eng verzahnt. © UN Photo / Marco Dormino

Gute Bildung begünstigt die persönliche Entfaltung jedes Menschen und fördert die wirtschaftliche und soziale Entwicklung der Gemeinschaft. Bildung trägt zur Reduktion von Armut und Ungleichheit bei und belebt das Wirtschaftswachstum. Die DEZA macht sich für eine hochwertige Bildung für alle Menschen jeden Alters stark, namentlich in zwei Schwerpunktbereichen: Grundbildung und Berufsbildung.

Bildung ist massgebend für eine nachhaltige Entwicklung, die auf sozialem Zusammenhalt und Frieden beruht. Hochwertige, zugängliche und nichtdiskriminierende Bildung für alle Menschen jeden Alters ist Gegenstand des vierten Ziels für nachhaltige Entwicklung (SDG) der Agenda 2030. Dieses Ziel steht im Zentrum des DEZA-Engagements im Bildungsbereich, ebenso wie jenes für eine menschenwürdige Arbeit für alle im Rahmen eines dauerhaften Wirtschaftswachstums und jenes für die Beseitigung der extremen Armut.

Indem sie ein Problembewusstsein schafft, hilft Bildung beispielsweise auch, das Gesundheitsverhalten zu verbessern, den Zweck einer verantwortungsvollen Landwirtschaft zu vermitteln und die Menschen für die Folgen des Klimawandels zu sensibilisieren.

In zahlreichen DEZA-Partnerländern besteht konkreter Handlungsbedarf im Bildungswesen. Der Zugang zu Bildung ist auch in fragilen Kontexten unverzichtbar, wo sich Ungleichheiten tendenziell verschärfen.

Die DEZA fördert im Bildungsbereich die Entwicklung von hochwertigen Angeboten der Grundbildung und Berufsbildung. Für die DEZA sind die beiden Bereiche komplementär und eng verzahnt. Sie ergänzen sich gegenseitig und sind nicht immer linear aufgebaut. Je nach Bedürfnissen und Kontext macht es Sinn, Grundbildungs- und Berufsbildungselemente gleichzeitig anzubieten, so dass sich die Jugendlichen möglichst optimal in den Arbeitsmarkt integrieren können, weil sie solide Grundkompetenzen vorzuweisen haben.

Die Stärkung des Bildungsangebots in den DEZA-Partnerländern ist eine Priorität der internationalen Zusammenarbeit der Schweiz in den kommenden Jahren. Die vom Parlament verabschiedete Botschaft über die internationale Zusammenarbeit der Schweiz 2017–2020 sieht eine Erhöhung des Schweizer Engagements im Bildungsbereich um 50% gegenüber dem Zeitraum 2013–2016 vor.

Grundbildung

Die DEZA hilft, hochwertige Grundbildungsangebote zu entwickeln, die auf die Bedürfnisse der Menschen ausgerichtet und möglichst vielen zugänglich sind. Zu diesem Zweck unterstützt sie mehrere Partnerländer bei der Reform ihrer Bildungssysteme.

Berufsbildung

In Zusammenarbeit mit den Behörden und dem Privatsektor entwickelt die DEZA Ausbildungsangebote, die den Bedürfnissen des Arbeitsmarktes gerecht werden. So finden mehr Jugendliche eine würdige Arbeit und können zur Entwicklung ihres Landes beitragen.

Aktuelle Projekte

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Projekt abgeschlossen

TUR IRC Protection Center for Women and Girls in Osmaniye

01.01.2016 - 30.06.2017

There are 2,2 million Syrian refugees in Turkey. Women and girls - who constitute half of this population - are particularly vulnerable to abuse, exploitation and the denial of rights. As a systematic response to their protection needs is today still lacking, they often have difficulties in accessing general refugee assistance schemes for their specific needs. This project in Osmaniye province (southern Turkey) will therefore create a center especially dedicated to providing services and support to female refugees.


Projekt abgeschlossen

Contribution to UNRWA's General Fund 2016

01.01.2016 - 31.01.2017

The contribution to UNRWA’s 2016 General Fund (regular budget) will allow sustaining the Agency’s humanitarian and human development programmes that service over 5 Mio Palestine refugees and contribute to peace and stability in the Middle East. The key programmes in education, health, relief and social services are primarily funded from the General Fund, which has remained critically under-funded for a number of years.


Projekt abgeschlossen

oPt: Community empowerment in the Gaza Strip

01.01.2016 - 31.12.2018

SDC partnership with the Culture and Free Thought Association (CFTA) enables the provision of quality services in vulnerable and marginalized areas of the Gaza Strip. CFTA’s work aims at strengthening the capacities of the Palestinian civil society in the Gaza Strip through integrated programs for children, youth, and women – in particular non formal education, psychosocial support, artistic skills development, rights awareness and fighting against domestic violence -  and support to CBOs organizations and networks. CFTA is also a platform for youth and women to become active members of their communities.


Projekt abgeschlossen

Long-term support to UNRWA’s reform

01.01.2016 - 31.12.2017

This intervention will enable UNRWA (United Nations Relief and Works Agency for the Palestine Refugees in the Near East) to further implement its development mandate by supporting two substantial components of its 2016-21 reform agenda, namely: the Resource Mobilization Strategy and the Protection Framework. These reforms will improve the overall provision of services by increasing and diversifying funding for the Agency and by strengthening the protection mandate and activities of UNRWA.


Projekt abgeschlossen

Partenariat Mondial pour l’Education – Global Partnership for Education (PME – GPE)

01.01.2016 - 31.12.2016

Le Partenariat Mondial pour l’Education (PME) est reconnu par la communauté internationale comme principale plateforme de coordination et de financement de l’éducation. Avec sa stratégie 2016-2020, le PME s'engage à jouer un rôle majeur dans l’atteinte des objectifs de l’Agenda Education 2030. Auparavant principalement centré sur l’éducation primaire, l’appui du PME s’étend aujourd’hui à l’ensemble de l’éducation de base, du pré-primaire au secondaire inférieur. Dans les pays prioritaires de la DDC, cet appui inclus des programmes de formation professionnelle, permettant ainsi de mieux répondre aux besoins des jeunes en matière d’insertion professionnelle.


Regional Psychosocial Support Initiative (REPSSI)

01.01.2016 - 30.06.2020

The Regional Psychosocial Support Initiative (REPSSI) supports policy development and provides technical support for the improvement of psychosocial wellbeing and mental wellness of children and young people to mitigate the negative impact of HIV and AIDS, poverty, and other vulnerabilities. It provides technical assistance to governments and non-governmental organizations to integrate and implement psychosocial support into social services, health and education in East and southern Africa.


Projekt abgeschlossen

Accès aux populations vulnérables grâce au soutien du Service Aérien Humanitaire des Nations Unies (UNHAS)

15.12.2015 - 31.12.2018

La DDC appuie l’UNHAS, le service aérien des Nations Unies, qui soutient la mise en œuvre d’interventions humanitaires et du développement économique et social en faveur des populations les plus vulnérables et marginalisées du Niger. L'UNHAS facilite et sécurise l'essentiel des déplacements des agents de ces programmes respectifs, leur permettant de rejoindre les régions reculées du pays et d’accéder ainsi aux populations rapidement et en toute sécurité.


Contribution to the Roma Education Fund (REF)

01.12.2015 - 31.12.2020

REF is the lead organization for Roma education. SDC is supporting REF from its inception, contributing in a relevant way to the Roma decade. REF recently defined a strategy (2015-20) and is strengthening its results orientation. By continuing the partnership with REF, with a focus on pro-inclusion policy dialogue, SDC ensures coherence and consistence of its position in the Roma inclusion agenda. REF's focus on children from early childhood is crucial for the social inclusion of the next generation of Roma.


Projekt abgeschlossen

Afghanistan Reconstruction Trust Fund (ARTF)

01.11.2015 - 30.06.2018

Millions of Afghan women, men and children gained access to services and improved their income since the Afghanistan Reconstruction Trust Fund’s initiation (ARTF) in 2002. It also significantly contributed to the Afghan state’s capacity. ARTF is a coordinated financing mechanism for the state budget and its priority national investment projects focusing on agriculture, rural development, infrastructure, education, health and governance.


Afghanistan Reconstruction Trust Fund (ARTF)

01.11.2015 - 31.10.2024

Millions of Afghan women, men and children gained access to services and improved their income since the Afghanistan Reconstruction Trust Fund’s initiation (ARTF) in 2002. It also significantly contributed to the Afghan state’s capacity and legitimacy. ARTF constitutes a coordinated financing mechanism for the state's budget (Recurrent Cost Window) and for its priority national investment projects (Investment Window) in the areas of agriculture, rural development, infrastructure, education, health and governance.


Projekt abgeschlossen

Medical Education Reform in Tajikistan

01.10.2015 - 30.09.2019

Switzerland has been supporting Medical Education Reforms in Tajikistan since 2009 with the aim to ensure availability of appropriately trained, well-deployed and motivated workers in the health sector. With support of the project the standards of undergraduate education have been revised and learning environment along with the teaching process at medical schools have been significantly improved. The current phase of the project will target quality of postgraduate éducation and unite all levels of medical education in one global continuum.


Cartographie des Ressources en Eau

01.09.2015 - 30.09.2021

Une vaste partie du territoire tchadien souffre d’une pénurie chronique d’eau, alors que le pays dispose d’importantes ressources souterraines et de surface. Cette situation est due à un manque de connaissances des ressources et à l’absence d’une politique de l’eau au Tchad. Dans ce contexte, la DDC veut soutenir l’amélioration des connaissances sur les ressources en eau et renforcer les capacités des acteurs clés à établir une gestion active, durable et souveraine des ressources en eau au Tchad.

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