Grundbildung und Berufsbildung

Junge afrikanische Mädchen strecken die Hand auf.
Für die DEZA sind Grundbildung und Berufsbildung komplementär und eng verzahnt. © UN Photo / Marco Dormino

Gute Bildung begünstigt die persönliche Entfaltung jedes Menschen und fördert die wirtschaftliche und soziale Entwicklung der Gemeinschaft. Bildung trägt zur Reduktion von Armut und Ungleichheit bei und belebt das Wirtschaftswachstum. Die DEZA macht sich für eine hochwertige Bildung für alle Menschen jeden Alters stark, namentlich in zwei Schwerpunktbereichen: Grundbildung und Berufsbildung.

Bildung ist massgebend für eine nachhaltige Entwicklung, die auf sozialem Zusammenhalt und Frieden beruht. Hochwertige, zugängliche und nichtdiskriminierende Bildung für alle Menschen jeden Alters ist Gegenstand des vierten Ziels für nachhaltige Entwicklung (SDG) der Agenda 2030. Dieses Ziel steht im Zentrum des DEZA-Engagements im Bildungsbereich, ebenso wie jenes für eine menschenwürdige Arbeit für alle im Rahmen eines dauerhaften Wirtschaftswachstums und jenes für die Beseitigung der extremen Armut.

Indem sie ein Problembewusstsein schafft, hilft Bildung beispielsweise auch, das Gesundheitsverhalten zu verbessern, den Zweck einer verantwortungsvollen Landwirtschaft zu vermitteln und die Menschen für die Folgen des Klimawandels zu sensibilisieren.

In zahlreichen DEZA-Partnerländern besteht konkreter Handlungsbedarf im Bildungswesen. Der Zugang zu Bildung ist auch in fragilen Kontexten unverzichtbar, wo sich Ungleichheiten tendenziell verschärfen.

Die DEZA fördert im Bildungsbereich die Entwicklung von hochwertigen Angeboten der Grundbildung und Berufsbildung. Für die DEZA sind die beiden Bereiche komplementär und eng verzahnt. Sie ergänzen sich gegenseitig und sind nicht immer linear aufgebaut. Je nach Bedürfnissen und Kontext macht es Sinn, Grundbildungs- und Berufsbildungselemente gleichzeitig anzubieten, so dass sich die Jugendlichen möglichst optimal in den Arbeitsmarkt integrieren können, weil sie solide Grundkompetenzen vorzuweisen haben.

Die Stärkung des Bildungsangebots in den DEZA-Partnerländern ist eine Priorität der internationalen Zusammenarbeit der Schweiz in den kommenden Jahren. Die vom Parlament verabschiedete Botschaft über die internationale Zusammenarbeit der Schweiz 2017–2020 sieht eine Erhöhung des Schweizer Engagements im Bildungsbereich um 50% gegenüber dem Zeitraum 2013–2016 vor.

Grundbildung

Die DEZA hilft, hochwertige Grundbildungsangebote zu entwickeln, die auf die Bedürfnisse der Menschen ausgerichtet und möglichst vielen zugänglich sind. Zu diesem Zweck unterstützt sie mehrere Partnerländer bei der Reform ihrer Bildungssysteme.

Berufsbildung

In Zusammenarbeit mit den Behörden und dem Privatsektor entwickelt die DEZA Ausbildungsangebote, die den Bedürfnissen des Arbeitsmarktes gerecht werden. So finden mehr Jugendliche eine würdige Arbeit und können zur Entwicklung ihres Landes beitragen.

Aktuelle Projekte

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Programme d’Appui à la décentralisation et à la Participation Citoyenne (DEPAC)

01.03.2018 - 28.02.2022

La DDC, à travers DEPAC, permet à 30 collectivités territoriales (CT) de développer des services dans les domaines de l’eau potable, l’éducation, les pistes rurales, répondant aux droits fondamentaux de 6,2 millions de Burkinabè. Le programme renforce aussi la contribution des associations et médias à l’efficacité des mécanismes de redevabilité locale. Face à la forte demande citoyenne, en particulier des jeunes, la phase 2 mettra l’accent sur la construction de la démocratie locale et la promotion économique.


Enhance Balanced Education in Afghanistan (BALEDU)

01.03.2018 - 31.01.2020

The project works to improve the quality of teaching in Afghanistan. The rapid increase in enrolment numbers over the past fifteen years has led to a high demand for teachers which is not met. In rural areas, half of primary education teachers are underqualified, resulting in low learning achievements. The project engages Teacher Training Colleges and the competent line ministry to improve teacher’s subject-specific and methodological skills, so that children benefit from better education.


Programme d’appui à la décentralisation de l’éducation, PADE

01.02.2018 - 31.01.2022

Dans un contexte d’insécurité, où plusieurs écoles sont fermées au centre et au nord du Mali, offrir une éducation de base de qualité, équitable et inclusive pour tous, est l’objectif du programme d’appui à la décentralisation de l’éducation. Avec les collectivités, les services techniques et les communautés des régions de Mopti, Tombouctou et Sikasso, cette dernière phase du programme vise à consolider les acquis des phases précédentes et permettre à plus de 700'000 enfants d’accéder à l’école.


Research for action: Water, Behaviour Change and Environmental Sanitation: Sustainable Solutions to Research, Knowledge and Professionalization (WABES)

01.02.2018 - 31.12.2021

To answer the global challenge of improving access to safe water and adequate sanitation, essential for poverty reduction, health, economic development and a life in dignity, it is necessary to work at two levels: developing and using appropriate technology and techniques, but also working on the institutional frameworks and human capacities. To this aim, SDC has decided to partner with a Swiss Research Institute, long-term collaborator well recognised internationally.


INEE - soft earmarked contribution to Interagency Network for Education in Emergencies

01.02.2018 - 31.12.2021

Emergencies and protracted crises are a major barrier for the education of children and youth and a key factor for stalling progress to attain the education-SDG 4 of the Agenda 2030. The Interagency Network for Education in Emergencies (INEE) is the global lead in policy dialogue and practice for the right to education during crises. It is a multi-stakeholder body composed of UN-agencies, Donors, NGOs, Ministries of Education, Academia and represents 130 member-organizations in 190 countries. Through its engagement with INEE, Switzerland contributes to shape dialogue, capacity, knowledge for education in crises and for crisis-resilient education systems. 


Young People as Agents of Change in the Water Sector – Consolidation of SDC/GPW’s Pioneering Role

01.01.2018 - 31.12.2027

The project will facilitate the empowerment of young people in the water sector, which is essential to achieve the water-related SDG goals. The intervention will strengthen the current GPW/SDC portfolio, directly supports initiatives and projects, consolidate SDC’s institutional approach, and finally contribute to mainstream a young people approach into strategies and policies at all levels.


Long-term support to UNRWA’s reform

01.01.2018 - 31.12.2020

Through this contribution, Switzerland enables UNRWA (United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East) to pursue the implementation of two key reform areas from its Medium-Term Strategy 2016-21, namely: the Resource Mobilization Strategy and the Protection Framework. These reforms will improve UNRWA’s ability to deliver its core services by stabilizing the Agency’s financial situation and by strengthening its capacities to deliver its protection mandate.


Contribution ciblée au réseau de politiques internationales et de coopération en éducation et formation - NORRAG

01.01.2018 - 31.12.2020

Le réseau de politiques internationales et de coopération en éducation (NORRAG) est un des partenaires stratégiques de la Suisse. En collaboration avec les acteurs  impliqués dans l’éducation et la coopération au développement, il contribue à la production et la dissémination de connaissances afin de soutenir le développement des politiques éducatives basées sur des données factuelles.


Contribution au Réseau suisse pour l’Education et la Coopération Internationale (RECI)

01.01.2018 - 31.12.2020

Dans le cadre de sa nouvelle Stratégie Education, la DDC souhaite renforcer le Réseau suisse Education et Coopération Internationale (RECI) – qui regroupe des ONG, fédérations, hautes écoles pédagogiques, etc. actives dans les domaines de l’éducation et la coopération au développement – afin de mieux mettre en commun leurs compétences et expériences, améliorer la complémentarité des appuis dans les différents pays d’intervention et mieux répondre à la demande éducative des populations.


UNICEF Core Contribution 2018-2020

01.01.2018 - 31.12.2020

Despite important progress for children over the last 15 years, child rights violations and inequities persist. UNICEF is mandated by the United Nations General Assembly to advocate for the protection of children’s rights, to help meet their basic needs and to expand their opportunities to reach their full potential. UNICEF is guided by the Convention on the Rights of the Child. Switzerland supports UNICEF because it is the main UN organization with a comprehensive mandate on child protection & development.


UNFPA Core Contribution 2018-2020

01.01.2018 - 31.12.2020

The United Nations Population Fund (UNFPA) works to address questions related to population and development, with an emphasis on sexual and reproductive health, gender equality, and youth. UNFPA is a key partner for Switzerland to ensure progress on its priorities of sexual and reproductive health and rights as well as gender equality and women’s empowerment.


Young People as Agents of Change in the Water Sector

01.01.2018 - 30.04.2021

Young people and their innovative ideas play an important role in addressing some of the largest water challenges. SDC supports the Young Water Fellowship Programme that builds the capacities of young water entrepreneurs, provides technical as well as financial support to implement their ideas and engages with stakeholders and decision-makers to exchange knowledge and create an enabling environment for young people willing to be engaged in the water sector.

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