Blick in eine grosse Mine in Togo, in der im Tagebau Phosphat abgebaut wird.
In Entwicklungsländern wie Togo lagern riesige Rohstoffvorkommen. Die DEZA setzt sich dafür ein, dass sie auf faire Weise genutzt werden. © Alexandra Pugachevsky

Für viele Entwicklungsländer ist der Rohstoffabbau ein entscheidender Wirtschaftsfaktor, und die Schweizer Rohstoffunternehmen spielen in diesem Geschäft eine bedeutende Rolle. Obwohl Rohstoffvorkommen eine Chance zur Überwindung herkömmlicher Armut darstellen, gelingt vielen Ländern dieser Schritt nicht. Dem will die DEZA entgegenwirken. 

Der Rohstoffsektor gewinnt in den Entwicklungsländern zunehmend an Bedeutung: Laut einem Bericht der Konferenz der Vereinten Nationen für Handel und Entwicklung (UNCTAD) aus dem Jahr 2016 waren 91 Entwicklungsländer im Jahr 2015 von Rohstoffen abhängig. Diese machten mehr als 60 Prozent ihrer Exporte aus. Die Weltbank schätzt auch, dass Afrika allein nahezu 30 Prozent der weltweiten Mineralvorkommen besitzt. Einige Mineralerze wie Tantal und Kobalt, die vor allem für die Produktion von elektronischen Komponenten benötigt werden, stammen mehrheitlich aus fragilen Ländern. 

Mit dem Aufkommen umweltfreundlicher Industrien und Technologien wird ein Anstieg der Nachfrage nach Mineralien erwartet, verbunden mit erheblichen Investitionen in die Exploration und die Erschliessung neuer Minen.

Die Hintergründe und die Rolle der verschiedenen Akteure werden seit Jahren von der Wissenschaft, internationalen entwicklungspolitischen Gremien, Regierungen und der Zivilgesellschaft diskutiert. Dazu gehören Fragen wie die volkswirtschaftlichen Auswirkungen des Rohstoffabbaus und die Ursachen von Preisschwankungen. Weitere Themen sind gesundheits- und umweltschädigende Praktiken beim Rohstoffabbau, ausbeuterische Arbeitsverhältnisse oder Verteilungskämpfe beim Zugang zu Rohstoffen, die zu Gewaltanwendung bis hin zu kriegsähnlichen Auseinandersetzungen führen können.

Stark an Bedeutung gewonnen hat die Diskussion von Fragen rund um die mit dem Rohstoffgeschäft verbundenen Finanzflüsse. Unrechtmässig oder zweifelhaft erworbene Gelder und deren Verlagerung ins Ausland stellen insgesamt ein entscheidendes Hindernis für wirtschaftliches Wachstum und gute Regierungsführung in Entwicklungsländern dar. Es besteht breiter Konsens, dass die Mittel, die den Entwicklungsländern dadurch abhandenkommen, die öffentliche Entwicklungshilfe um ein Mehrfaches übersteigen. Ein namhafter Anteil dieser Finanzströme stammt aus Rohstoffproduktion und –handel.

Die Schweiz ist ein wichtiger Rohstoffhandelsplatz. Schätzungen zufolge werden in der Schweiz jährlich mehr als 3 Milliarden Tonnen Rohstoffe im Wert von über 960 Milliarden Franken gehandelt. In seinem Bericht «Rohstoffsektor Schweiz: Standortbestimmung und Perspektiven» (2018) erinnert der Bundesrat daran, dass er von allen in oder aus der Schweiz operierenden Unternehmen ein integres und verantwortungsvolles Verhalten in Bezug auf die Einhaltung der Menschenrechte sowie der Umwelt- und Sozialstandards im In- und Ausland erwartet. Dies gilt für die gesamte Wertschöpfungskette und in besonderem Mass für Unternehmen, die in fragilen Staaten tätig sind. 

 Handlungsfelder der DEZA

  • Die DEZA engagiert sich auf internationaler Ebene für die Verbesserung der Standards für die Nutzung und den Handel mit Rohstoffen und deren effektive Umsetzung durch Regierungen und Unternehmen.
  • Die Schweiz unterstützt die Schaffung multilateraler Instrumente zur Bekämpfung von Korruption und unlauteren und illegalen Finanzflüssen.
  • Die DEZA setzt sich im Rahmen ihrer Entwicklungszusammenarbeit für eine bessere Gouvernanz im Rohstoffsektor und die Schaffung nachhaltiger Wertschöpfungsketten in den rohstoffproduzierenden Partnerländern ein.
  • Durch die Unterstützung von Forschungs- und Multistakeholder-Plattformen trägt die Schweiz zu einem besseren Verständnis der Herausforderungen und Potenziale des Rohstoffsektors für die Entwicklungsländer bei.

Aktuelle Projekte

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Contribution to the country office of UN Human Rights in Honduras (United Nations High Commissioner for Human Rights)

01.01.2022 - 30.06.2024

UN Human Rights has established itself as the principal point of reference for critically positioning human rights in the public and political agenda of Honduras. It will continue to strive to provide protection of individuals and communities whose rights are at risk or denied, while also working to further develop institutions, laws and policies that effectively protect human rights. This will contribute to rule of law and providing the necessary framework for equitable and sustainable development.


Decentralization and Municipal Support (DEMOS III)

01.01.2022 - 31.12.2025

DEMOS III will consolidate achievements of decentralised governance in the areas of policy framework and municipal performance. A grant mechanism rewarding municipalities for their good governance practices will be institutionalised with the aim to offer better quality services to citizens. The Association of Kosovo Municipalities (AKM) will strengthen its advocacy role and citizens will be engaged in the oversight. Funds will be pooled by Switzerland, Sweden, Norway, the EU and the Government of Kosovo.  


Contribution to UN Trust Fund to End Violence against Women 2021-2025.

01.12.2021 - 31.07.2026

The purpose of this proposal is to renew Switzerland’s support to the UN Trust Fund to End Violence Against Women (UNTF). The UNTF is the only UN system-wide fund and global multilateral grant-making mechanism devoted to local and national efforts to end violence against women and girls (EVAW/G), including in fragile and conflict affected contexts. Promoting gender equality through combatting all forms of gender based violence is a key strategic objective of Switzerland’s International Cooperation Strategy. The UNTF has the added value of combining systemic engagement (e.g. through global advocacy and legal reform) and outreach to the most at-risk women and girls. 


PYE - Participation and Equity Platform

01.12.2021 - 30.06.2024

PYE, phase 3, aims to consolidate in a platform the efforts of 15 Cuban civil society actors, including the 6 partners part of the Gender Equity Program (PEGIN), for the promotion of laws and public policies to improve human rights in Cuba, in the areas of gender, race, poverty and social inclusion to promote legislative, social and public policy changes, with the promotion of activism and leadership of local actors.


Contribution to the Multi-Donor Trust Fund of the Africa Disaster Risk Financing Programme ADRiFi

01.12.2021 - 30.11.2025

Through a contribution to the ADRiFi programme of the African Development Bank, Switzerland intends to facilitate access to subsidies for the payment of natural disaster insurances for at least an additional 15   African countries. Payouts (up to 5 mio USD per event) from the insurance, managed by the African Risk Capacity Group, will allow governments respond timely and effectively to the needs of their population in case of disaster on the basis of the prepared effective contingency plans. 


Inclusive Urbanisation

08.11.2021 - 30.06.2024

The program contributes to inclusive urbanization in Central America in partnership with UN-Habitat with the aim to improve the living conditions of vulnerable populations in urban settlements. Solid data and evidence on informal settlements and specialised advisory will contribute to improve urban policies. Capacity building, participatory planning approaches and increased involvement of the private sector will foster comprehensive and feasible solutions for informal settlements. 


African Risk Capacity Programmes in Zambia and Zimbabwe

01.11.2021 - 31.10.2026

This programme will contribute towards strengthening national systems for disaster preparedness through support to drought insurance premiums and capacity building. Switzerland is thus consolidating its engagement in climate change mitigation and disasters risk reduction with the aim to sustainably minimize risk to loss of lives and assets for vulnerable men and women. The Africa Risk Capacity, a specialized agency of the Africa Union, will implement this programme. 


IPDLI - Initiative Pilote de Développement Local Intégré

01.11.2021 - 31.10.2025

Mise en œuvre par l’Organisation Internationale du Travail (OIT), l’intervention contribue à l’amélioration la qualité de vie des populations de 14 communes des régions défavorisées à travers un accompagnement au processus de décentralisation dans son axe transfert des compétences du pouvoir central vers le pouvoir local. Les communes seront appuyées dans leurs rôles d’acteur développement et de fournisseur de services de base dans les secteurs de la santé et de l’éducation.


Support to the Trust Fund for a reformed Resident Coordinator System of the Unit-ed Nations

01.11.2021 - 31.03.2023

The Resident Coordinator System is an indispensable aspect of the UN Development System (UNDS) Reform. Mandated to lead and coordinate the UN engagement at global, regional and country level, the RC System relies on predictable and sustainable funding. A contribution to the RC Trust Fund supports the roll out of the UNDS Reform, reconfirms Switzerland’s position as a UNDS reform champion and provides leverage for Switzerland’s multilateral reform dialogue.


RAPID+ The Kenya Arid Lands Partnership for Integrated Development Plus

01.11.2021 - 31.10.2026

Pastoralist communities in the Arid and Semi-Arid Lands (ASAL) have for a very long time adapted to the harsh environments to derive livelihoods (mainly livestock). Communities in the ASALs are facing multiple pressures of climate change, degraded natural resources and conflicts. This program supports the historically marginalised and under-developed pastoralist communities in Northern Kenya to access safe, reliable and affordable Water and manage their rangeland ecosystem sustainably.  


Locally-led Governance: the road to legitimate and effective delivery of services

01.11.2021 - 31.12.2022

The Somali population is facing considerable development and state building challenges, with Government institutions still very weak and fragile, particularly at the local level. With the UN Joint Programme for Local Governance and Decentralised Service Delivery (JPLG) as well as local peacebuilding initiatives, SDC contributes to enhanced state legitimacy, more equitable access to public service and well-being for all citizens, leading to more stability in the Horn of Africa.


Stolen Asset Recovery Initiative (StAR)

15.10.2021 - 30.06.2023

Asset recovery remains an important priority for Switzerland, which plays a pioneering role. Strengthening the rule of law is one of 4 priority topics of the Strategy on International Cooperation 2021-2024. Demand for expertise on asset recovery remains high around the world. This contribution will support the Stolen Asset Recovery Initiative (StAR), a partnership between the World Bank Group and the United Nations that supports international efforts to recover stolen assets and to end safe havens for corrupt funds.

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