Istruzione di base e formazione professionale

Des jeunes filles africaines lèvent la main.
Nella visione della DSC l’istruzione di base e la formazione professionale sono due aspetti interconnessi e complementari. © UN Photo / Marco Dormino

Una buona educazione è alla base dello sviluppo personale di ogni individuo e dello sviluppo economico e sociale di ogni società. L’istruzione contribuisce a ridurre la povertà e le disuguaglianze e stimola la crescita economica. La DSC persegue l’obiettivo di un’istruzione di qualità e accessibile a tutti in qualsiasi momento della vita adoperandosi in due settori prioritari: l’istruzione di base e la formazione professionale.

L’istruzione è essenziale per uno sviluppo sostenibile, che si fonda sulla coesione sociale e la pace in ogni società. L’obiettivo di un sistema educativo di qualità e accessibile, senza discriminazioni, in qualsiasi momento della vita è il quarto nell’elenco degli obiettivi di sviluppo sostenibile (OSS) dell’Agenda 2030. Insieme a quello di un lavoro dignitoso per tutti nell’ambito di una crescita economica duratura e all’obiettivo che punta a eliminare la povertà è al centro dell’impegno della DSC.

In quanto stimola una maggiore consapevolezza su vari piani, l’istruzione può anche contribuire a migliorare le pratiche sanitarie, a difendere l’idea di una produzione agricola responsabile o a sensibilizzare le popolazioni in merito agli effetti del cambiamento climatico.

È assolutamente necessario rafforzare i sistemi educativi in molti Paesi in via di sviluppo o in transizione. Garantire l’accesso all’istruzione è indispensabile inoltre nei contesti cosiddetti «fragili» in cui le disuguaglianze hanno la tendenza ad aggravarsi.

La DSC si impegna nello sviluppo di offerte di qualità nel campo dell’istruzione di base e della formazione professionale. Agli occhi della DSC queste due componenti sono interconnesse e complementari. E non soltanto in una prospettiva lineare di apprendimento. A seconda delle esigenze e dei contesti, può essere interessante proporre insieme moduli di istruzione di base e moduli di formazione professionale: si offrono così più opportunità di integrazione nel mondo del lavoro ai giovani, che possono dimostrare di avere all’attivo una serie di competenze di base.

Il rafforzamento delle offerte educative nei Paesi in via di sviluppo e in transizione è una delle priorità della cooperazione internazionale della Svizzera nei prossimi anni. In virtù del messaggio concernente la cooperazione internazionale 2017-2020 approvato dal Parlamento, i fondi destinati a questo settore aumenteranno del 50% rispetto a quelli previsti per il periodo 2013-2016.

Istruzione di base

La DSC promuove un’istruzione di base adeguata alle esigenze delle popolazioni, di elevata qualità e accessibile a tutti. A questo scopo affianca numerosi Paesi nel processo di riforma dei loro sistemi educativi.

Formazione professionale

Lavorare con le autorità pubbliche e il settore privato permette di sviluppare offerte formative adeguate alle esigenze del mercato. Più giovani possono dunque trovare un lavoro dignitoso e contribuire allo sviluppo del loro Paese.

Progetti attuali

Oggetto 49 – 60 di 86

Programme de renforcement de la citoyenneté et de la culture démocratique (CIDEM)

01.11.2017 - 31.12.2021

Après la transition démocratique de 2014-16, les Burkinabés aspirent toujours à une meilleure gouvernance économique et politique, plus de sécurité et de justice sociale. La Suisse entend renforcer la citoyenneté et la démocratie pour améliorer les politiques publiques et leur mise en œuvre au profit des populations, notamment des jeunes et des femmes. L’intervention, en contribuant à la paix et la stabilité dans le pays et la région, répond aux intérêts de la Suisse.


Eritrea Vocational Skills Training

01.10.2017 - 31.12.2019

The Swiss Development Cooperation will implement in this pilot phase 2 projects in vocational skills training in Eritrea. One project is designed as a contribution to ongoing projects of Don Bosco, the other to a project of the “Schweizerisches Unterstützungskomitee für Eritrea. The objectives of the phase are: (i) enhancing the training of teachers and increasing numbers of students having access to trainings and (ii) building a relation of trust with the Eritrean authorities in order to open a broader policy dialogue between the two countries


Programme d’Appui au Développement Culturel (PADEC)

01.10.2017 - 30.09.2021

Ce programme vise à contribuer à la constitution d’un pool de professionnels de la culture afin d’induire un changement significatif dans la vision et la pratique culturelle, la promotion de la paix civile et la lutte contre la précarité des jeunes. Des emplois dans le métier de la culture et de l’art seront créés et des spectacles artistiques de meilleure qualité seront organisés, et impulseront des changements sociétaux.


Contribuzione CAS Cooperazione e Sviluppo, SUSPI, Lugano

01.10.2017 - 30.09.2020

The “Federazione delle ONG della Svizzera italiana” (FOSIT) alone unites more than 60 NGO based in the Italian speaking part of Switzerland and active in development and cooperation. The CAS in Cooperation and Development fills a gap for qualitative and certified advanced learning in Italian language in this domain.


UNited For Youth Employment in Cambodia

01.09.2017 - 31.12.2019

Youth in Cambodia, in particular new entrants to the labour market, face critical challenges in accessing decent and productive employment opportunities. They have limited access to relevant skills, quality education, entrepreneurship training, information about markets and labour rights. With SDC’s contribution, the UN joint programme will support young women and men to access to (self-) employment opportunities and decent jobs. 


UN CC:Learn – The One UN Climate Change Learning Partnership

01.09.2017 - 31.08.2020

UN CC:Learn is a partnership of 36 multilateral organizations which supports Member States in designing and implementing results-oriented and sustainable learning to address climate change. The Secretariat for UN CC:Learn is provided by the UN Institute for Training and Research (UNITAR). UN CC:Learn supports countries in developing National Strategies to strengthen human resources and skills to climate resilient development and promotes learning materials including massive open online courses on climate change.


Skateistan

01.08.2017 - 31.12.2020

Skateistan offers quality educational, sport and recreational opportunities for the empowerment of Afghan children and youth, particularly girls and marginalized groups, with an aim to increase their confidence, abilities and involvement in their communities as well as to strengthen their social networks. It runs across two purpose-built project sites in Kabul and Mazar-e-Sharif.


Système de Qualification et d'Accès au Travail (SQUAT), Haïti

01.08.2017 - 31.07.2023

Le programme SQUAT vise à améliorer l’accès au marché de travail et l’augmentation des revenus de 10,000 artisans, maitres et apprentis des filières de la construction dans la région du Grand Sud d’Haïti. Pour y arriver, le programme envisage de renforcer l’offre de formation des professionnels, d’accompagner les organisations de professionnels, de les mettre en réseau et de créer des passerelles entre les formations formelles et informelles. Avec un système d’apprentissage dual reconnu et apprécié par les acteurs du secteur en Haïti, la Suisse est dans une position privilégiée pour accompagner ce processus


Programme Régional d’Education et formation des Populations Pastorales en zones transfrontalières (PREPP)

01.07.2017 - 30.06.2021

L’insécurité ainsi que les tensions entre éleveurs et agriculteurs se sont accrues en Afrique de l’Ouest. Une éducation de base de qualité et formation professionnelle adaptées sont des vecteurs de cohésion sociale et de perspectives économiques, constituant des remparts à la violence, surtout pour les jeunes. Le Programme Régional d’Education et formation des Populations Pastorales (PREPP) agit sur ces enjeux.  Il vise aussi à ce que les politiques nationales et sous régionales intègrent ces dimensions de paix et de durabilité.


Skateistan

01.07.2017 - 31.12.2026

Skateistan offers quality educational, sport and recreational opportunities for the empowerment of Afghan children and youth, particularly girls and marginalized groups, with an aim to increase their confidence, abilities and involvement in their communities as well as to strengthen their social networks. It runs across two purpose-built project sites in Kabul and Mazar-e-Sharif.


Promotion of Tenure Track – The Tenure Track Pilot Programme (TTPP)

01.05.2017 - 10.12.2024

Top researchers and their teams receive financial support and favourable conditions in Croatian research institutions to realise their research. By this, Croatia remains attractive for scientists with high potential. Brain drain is prevented. Switzerland contributes to enhancing the Croatian research system by promoting a new career model for future professors.


Medical Education Reforms in Kyrgyzstan

01.05.2017 - 30.04.2021

Although health sector reforms have prioritised family medicine, the medical education system continues to prepare narrow specialists, leading to a shortage of family doctors mainly in rural areas. The Ministry of Health initiated the medical education reforms with focus on family doctors specialty at pregraduate level and compulsory postgraduate clinical practice in the regions. Phase II of the project will finalize the medical education reform implementation process with focus on postgraduate and continuous medical education.

Oggetto 49 – 60 di 86