Korruptionsbekämpfung – ein zentrales Entwicklungshemmnis beseitigen

Grafik: Zwei Hände treffen sich von links und rechts zu einem Händedruck, wobei die eine Hand einen zusammengefalteten Geldschein festhält.
Die DEZA bekämpft verschiedene Erscheinungsformen der Korruption – beispielsweise Schmiergeldzahlungen für medizinische Behandlungen. © DEZA

Korruption behindert die Entwicklung: Wichtige Finanzmittel gehen verloren, das Vertrauen der Bevölkerung in den Staat schwindet, und es verbreitet sich ein Gefühl von Ohnmacht und Ungerechtigkeit, das zu Konflikten führen kann. Arme und verletzliche Bevölkerungsgruppen sind besonders betroffen, weil sie sich die Bestechungsgelder für öffentliche Dienstleistungen nicht leisten können. Daher bekämpft die DEZA die Korruption mit Nachdruck. 

Die Korruptionsbekämpfung ist ein zentrales Anliegen der Schweiz und elementarer Bestandteil der Förderung der guten Regierungsführung. Im Zentrum stehen das transparente, verantwortungsbewusste staatliche Handeln, aber auch die Sanktionierung von Fehlverhalten.

Das Ziel besteht darin, dass öffentliche Mittel wirkungsvoll und effizient für die Entwicklung eines Landes genutzt werden und das Vertrauen zwischen Staat und Bevölkerung gestärkt wird. Staatliche Institutionen und politische Prozesse sollen nicht länger durch korrupte Praktiken untergraben werden. Gerechtere Spielregeln können dazu beitragen, Spannungen zu reduzieren. 

Fokus und Vorgehen

Die DEZA bekämpft alltägliche Dimensionen der Korruption, die den Alltag der Bevölkerung prägen (z.B. Schmiergeldzahlungen für medizinische Behandlungen), aber auch die Korruption im grossen Stil, wo grosse Summen und mächtige Vertreter aus Politik und Wirtschaft involviert sind. Sie verfolgt eine duale Strategie, indem sie Korruptionsbekämpfung mit expliziten Programmen, aber auch als integralen Bestandteil der Programmarbeit in anderen Themenbereichen unterstützt. Sämtliche Facetten werden angesprochen: von Bestechung und Schmiergeldzahlungen, Betrug und Veruntreuung bis zu Vetternwirtschaft, unrechtmässigen Preisabsprachen und Erpressung.

Null-Toleranz-Politik

Ist die DEZA von Korruption betroffen, werden weitere Zahlungen in der Regel bis zur erfolgten juristischen Abklärung sistiert. Zudem wird stets angestrebt, veruntreute Mittel wieder zurückzuerhalten.

Wohin können Sie sich im Verdachtsfall wenden?

Das Compliance Office des EDA ist beauftragt, interne und externe Meldungen über Korruptions- und Missbrauchsfälle in den von der DEZA finanzierten Aktivitäten entgegen zu nehmen. 

Compliance Office des EDA – Korruption, Veruntreuung und Missbrauch melden 

Alternativ können auch Verdachtsfälle bei der Eidgenössischen Finanzkontrolle EFK auf der Plattform der Whistleblowing-Meldestelle gemeldet werden.

Whistleblowing-Plattform, Eidgenössische Finanzkontrolle EFK

Aktuelle Projekte

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Stärkere Bürgerbeteiligung und Rechenschaftspflicht in kirgisischen Gemeindeverwaltungen

Fünf Mädchen in gelben Kostümen bei der Eröffnungsfeier des neuen Kindergartens

01.04.2015 - 31.03.2020

Dezentralisierung gehört zu den Schwerpunktthemen der seit 2012 amtierenden Regierung in Kirgisistan. Vor diesem Hintergrund bezweckt das Projekt in erster Linie mehr Mitsprache der Bürgerinnen und Bürger bei Budgetfragen auf kommunaler Ebene. Gleichzeitig will es sicherstellen, dass die Lokalregierungen die bereitgestellten Mittel angemessen in öffentliche Dienstleistungen investieren.

Land/Region Thema Periode Budget
Kirgisistan
Governance
Konflikt & Fragilität
Dezentralisierung
Steuerung der öffentlichen Finanzen
Konfliktprävention
REGIERUNG UND ZIVILGESELLSCHAFT
REGIERUNG UND ZIVILGESELLSCHAFT
REGIERUNG UND ZIVILGESELLSCHAFT
Dezentralisierung / Lokale Gouvernanz / Demokratisierung (inkl. Rechenschaftspflicht)
Öffentliche Finanzen
Zivile Friedensförderung, Prävention und Lösung von Konflikten

01.04.2015 - 31.03.2020


CHF 5'740'000



Better Planning for Albania's Government

Meeting of the Government of Albania.

01.01.2012 - 31.12.2020

Albania’s economy, public finance, and debt remain areas of concern as the government tries to keep positive growth and stability in a challenging context. Although capacities for policy and financial planning have improved, there still is a need for better performance, monitoring and integrated planning. Since 2005 a group of donors including Switzerland introduced the Integrated Planning System, a tool that aids the government in strategy planning while observing budget constraints.

Land/Region Thema Periode Budget
Albania
Governance
Decentralisation
Public finance management
GOVERNMENT AND CIVIL SOCIETY
GOVERNMENT AND CIVIL SOCIETY
Public finance management
Decentralisation and support to subnational government (incl. accountability)
Public finance management

01.01.2012 - 31.12.2020


CHF 1'375'000



Strengthening democratic local governance

01.01.2021 - 30.06.2026

The project aims at supporting the democratic transition and the peace efforts in Myanmar. Using a decentralized budget support approach to all townships of one state in the Southeast of the country, it will strengthen township’s participatory planning and budgeting capacity. The project will also deepen the community’s capacity to demand public services. Additionally it will support national level policy discussions based on this experience.


Budget Support to the health SWAp in the Kyrgyz Republic

01.05.2019 - 30.04.2022

Health sector reform is a priority of the Kyrgyz Government. Considerable improvements of the health status of the population were achieved in the last years. Yet, additional efforts have to be done to improve cost-effectiveness of the health system. The Kyrgyz Government approved its Health Strategy 2030, in view to strengthen primary health care, improve the quality of services and promote public health. The project will support the implementation of the Health Strategy by providing funding and technical assistance to the Government. 


Contribution to Paris21 (2018)

01.12.2018 - 31.12.2019

The Partnership in Statistics for Development in the 21st Century (PARIS21) is a global partnership of national, regional and international statisticians, development professionals and policy makers seeking to improve evidence-based decision making mainly in low-income developing countries. The main accent of PARIS21’s activities is to stimulate the dialogue between data producers and users and act as a knowledge hub in the field of statistical capacity building.


SDC –OECD DCD Partnership on Illicit Financial Flows 2018-2021 (single phase)

01.09.2018 - 30.11.2021

lllicit Financial Flows (IFF) constitute a fundamental obstacle to economic growth and good governance in the development countries. Building on previous and current OECD/DAC work on IFF, the Development OECD Co-operation Directorate (DCD) and SDC are prepared to establish a partnership on IFF to contribute in designing policies and building partnerships to address IFF across source, transit and destination countries. Switzerland thereby contributes to efforts of the international community to achieve SDG 16.


Somalia - UN Joint Programme on Local Governance and Decentralized Service Delivery (JPLG)

01.09.2018 - 31.12.2021

After two decades of civil war and the following establishment of an internationally recognised federal government of Somalia in 2012, the UN Joint Programme for Local Governance and Decentralised Service Delivery (JPLG) supports the building up of more effective, accountable and inclusive local governance systems. Focusing on improved regulatory frameworks, enhanced public service delivery, and civic engagement, SDC contributes to enhanced state legitimacy, peacebuilding and more equitable access to public service well-being for all citizens, aiming thereby at more stability in the Horn of Africa.


Programme d’Appui à la décentralisation et à la Participation Citoyenne (DEPAC)

01.03.2018 - 28.02.2022

La DDC, à travers DEPAC, permet à 30 collectivités territoriales (CT) de développer des services dans les domaines de l’eau potable, l’éducation, les pistes rurales, répondant aux droits fondamentaux de 6,2 millions de Burkinabè. Le programme renforce aussi la contribution des associations et médias à l’efficacité des mécanismes de redevabilité locale. Face à la forte demande citoyenne, en particulier des jeunes, la phase 2 mettra l’accent sur la construction de la démocratie locale et la promotion économique.


PADIT - Programa Plataforma Articulada para el Desarrollo Integral de los Territorios

06.12.2017 - 31.12.2021

PADIT apoya el fortalecimiento del desarrollo local en Cuba, genera herramientas de gestión descentralizada basadas en la articulación y cooperación entre niveles de decisión (nacional, provincial, municipal e intermunicipal) y entre el sector público y el privado y cooperativo para crear servicios y actividades productivas y mejorar opciones de empleo e ingresos, con énfasis en mujeres y jóvenes. A la vez, PADIT moviliza la participación ciudadana en las decisiones locales.


Public Investment in Energy Efficiency Phase 2 (PIE2)

01.12.2017 - 31.12.2021

PIE2 aims to increase effectiveness of Public Investment Management (PIM) and of Public Finance Management (PFM) replicating and upscaling the achievements of PIE1 in the two poorest districts of Ulaanbaatar city. Improved PIM and PFM capacities, practices, procedures and regulations will be applied to the thermoretrofitting of public buildings, i.e. 20 schools and kindergartens, aiming for demonstration effect for replication. The need to improve education facilities corresponds to a top priority for UB citizens.


Efficient and Accountable Local Governance

01.11.2017 - 31.10.2022

Local Governments in Bangladesh are tasked to deliver important public services like education, agricultural extension and health. The project supports the clarification of functions for the local public sector, the enhancement of financial management and citizen participation for increased accountability in service delivery, with a focus on the sub-district level, and strengthening women’s participation in political processes. 


Parliament Support Programme (PSP)

01.11.2017 - 31.08.2023

Switzerland supports the Assembly of North Macedonia to become an effective, transparent and independent institution by supporting the Parliament’s institutional development, its oversight and legislative capacities and its transparency and accountability towards citizens, including marginalized groups. This includes changes to the regulatory framework, the promotion of a political culture of consensus building, capacity building for MPs, parliament staff and CSOs and improved electronic architecture for effective and transparent communication.

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