Mongolie

La DDC apporte son soutien à la Mongolie pour la mise en œuvre de sa réforme de décentralisation et encourage la participation citoyenne aux processus politiques. L’engagement de la Suisse vise en outre un développement durable de l’agriculture et de l’élevage et une amélioration des conditions économiques en milieu rural.

Carte de la Mongolie
© DFAE

La Mongolie vit une étape charnière de son développement. Après un processus de démocratisation relativement pacifique et le passage d’une économie socialiste à une économie de marché, le pays a vu son secteur minier progresser de manière exponentielle. L’avenir de la Mongolie dépend de sa capacité à mettre cette nouvelle richesse au service d’une croissance économique durable et socialement équitable. Conscient de l’enjeu, le pays a engagé d’importantes réformes en ce sens.

Formation professionnelle

Accès simplifié au marché du travail

La DDC soutient la réforme nationale engagée par la Mongolie dans le domaine de la formation professionnelle avec la refonte des programmes d’études dans les provinces de l’ouest du pays. Il s’agit, en y associant plus fortement le secteur privé, d’axer davantage encore la formation professionnelle sur la pratique. Par ailleurs, la DDC encourage l’offre de cours et de formations continues à l’intention des bergers et des bergères d’âge moyen, qui n’ont pas accès au système classique de la formation professionnelle.

Éducation de base et formation professionnelle

Développement rural et sécurité alimentaire

Amélioration du revenu et des conditions de vie de la population rurale

Grâce à l’amélioration de la productivité dans l’agriculture et l’élevage, à un accès simplifié aux marchés et à une réduction des risques liés à la production, la DDC et ses divers projets contribuent à l’amélioration des conditions de vie en milieu rural. Ces projets concernent par exemple la culture de la pomme de terre et une assurance sur le bétail, financée conjointement par la DDC et la Banque mondiale. Plus de 16'000 familles de bergers ont assuré leurs troupeaux et sont ainsi protégées efficacement contre la perte de l’intégralité de leurs moyens de subsistance.

La DDC privilégie le renforcement des formes d’organisation collectives telles que les coopératives de bergers, ainsi que de l’entreprenariat. Depuis qu’elle a commencé, en 2004, à soutenir les bergers dans l’organisation d’une gestion durable des pâturages, plus de 60'000 familles se sont regroupées au sein de 680 groupes de bergers et de 50 coopératives de bergers pour générer davantage de revenus.

Agriculture et sécurité alimentaire

Réformes de l’Etat, gouvernance locale et participation citoyenne

Bonne gouvernance et garantie de participation: des citoyens satisfaits

La DDC apporte son soutien à la Mongolie au travers de projets qui portent sur la mise en œuvre de la réforme pour la décentralisation engagée par le gouvernement. Les membres des pouvoirs exécutif et législatif sont initiés à leurs nouvelles compétences dans toutes les provinces et communes du pays. La DDC encourage en outre l’existence d’organisations de la société civile et la participation active des citoyens aux processus politiques (assemblées communales, par exemple).

Plaidoyer et bonne gouvernance

Histoire de la coopération

Des mesures d’aide liées à la catastrophe «dzud» au soutien à la réforme pour la décentralisation

L’engagement de la DDC en Mongolie a commencé en 2001 par une intervention humanitaire apportée aux bergers touchés par le «dzud», phénomène météorologique provoquant la mort du bétail et mettant donc en péril l’existence de la population rurale. En 2004, la DDC a décidé de pérenniser son engagement afin de se consacrer aux problèmes structurels de la gestion des pâturages. C’est à cette fin qu’elle a ouvert un bureau de coopération à Oulan-Bator.

La première stratégie de coopération, pour les années 2007 à 2012, donnait la priorité à la gestion durable des ressources naturelles et à la création de sources de revenus alternatives pour la population rurale. C’est durant cette période que le secteur minier a connu un véritable essor en Mongolie, d’où la nécessité pour le pays de disposer de solides institutions économiques et politiques en vue d’une gestion transparente du secteur des matières premières.

Projets actuels

Objet 1 – 12 de 15

Dénoncer et combattre la violence basée sur le genre en Mongolie

Portrait de deux travailleuses sociales mongoles.

01.05.2016 - 30.04.2020

La violence domestique est en recrudescence en Mongolie depuis le début du siècle. Mais  en raison d’un cruel manque de données, le phénomène est difficile à évaluer et la culture de l’impunité prévaut toujours. La DDC veut remédier à cela par une enquête nationale. En parallèle, elle compte renforcer les institutions, mettre en place des services compétents et sensibiliser l’opinion publique.

Pays/région Thème Période Budget
Mongolie
État de droit - démocratie - droits de l’homme
Droits de l’homme (y compris droits des femmes)
Protection et accès
GOUVERNEMENT ET SOCIETE CIVILE
GOUVERNEMENT ET SOCIETE CIVILE
Droits de la personne
Droits de la personne

01.05.2016 - 30.04.2020


CHF 4'390'000



Une exploitation minière responsable et durable

Mineur forant la roche à la recherche d’or.

01.01.2015 - 31.12.2019

Vu l’importance prise par le secteur minier informel au début des années 2000, le gouvernement mongol, soutenu par la DDC, a lancé en 2005 le projet d’exploitation minière artisanale durable. Le projet vise l’officialisation et la légalisation de ces activités ainsi que le développement des capacités des mineurs.  

Pays/région Période Budget
Mongolie

01.01.2015 - 31.12.2019


CHF 5'465'000



Green Gold and Animal Health Project consolidation

Green Gold Mongolia

01.01.2017 - 31.12.2020

The project aims to consolidate and upscale good practices of sustainable rangeland management, marketing of livestock products and improved animal health in order to contribute to improved livelihood of herder’s households, representing 70% of the rural population. SDC intends to secure and end its investments in the livestock sector in Mongolia by increasing sustainability of herder’s organisations and by ensuring institutionalisation of sustainable rangeland management and improved animal health systems.


Strengthening of Representative Bodies in Mongolia (SRB)

15.12.2016 - 31.12.2020

The project aims to make Mongolia’s sub-national local assemblies (khurals)[1] more responsive and accountable to citizens, ensuring youth participation and realising the rights of the poor and marginalised. A comprehensive capacity-development strategy will be implemented that addresses the legal and institutional environment, the organisational capacity of local councils and the competencies of locally elected politicians. Gender equality and pro-poor approaches are mainstreamed in the project’s design and in its results framework.

 

 

[1] Sub-national self-governing bodies/ local assemblies/local parliaments (khurals) = aimag khurals (21) and soum khurals (356)

 

 


Global Credit for Outlook 2020 and Culture

01.07.2016 - 31.12.2018

The Swiss Cooperation Office (SCO) in Mongolia aims to utilise a flexible and efficient tool to pilot new areas, forms and modalities of cooperation for the strategic strengthening of the programme in view of the development of the new Country strategy and post- 2020 cooperation. Culture projects will support local initiatives that strengthen cultural and artistic diversity.


Inclusive and sustainable vegetable production and marketing (VEGI)

01.03.2016 - 31.12.2019

Built on the successful SDC support of the potato sector, the VEGI project intends to contribute to poverty alleviation through a growing vegetable sector in Mongolia. Supports for increased and diversified production, storage, processing, marketing, consumption and a conducive legal framework will contribute to improved livelihood of rural households and to a more diversified economy. In order to foster its poverty focus, the VEGI project promotes vegetable gardening and consumption by poor households in peri-urban areas as well.


Vocational Skills Development (VSD II)

01.03.2016 - 28.02.2019

The second phase of the project focuses on consolidating the results achieved thus far in the development of the short-term skills development and career guidance services. Moreover it will upgrade the schools’ capacities in provision of long-term vocational trainings in the selected most demanded occupations. Interventions in six Western aimags, Ulaanbaatar, Darkhan, South-Gobi and Choir will enhance the employability of around 180’000 young and adult women and men.  


Vocational Education and Training Phase II (VET II)

Mongolia-VETschool-vegetableprocessing

01.01.2016 - 31.12.2019

VET II aims to contribute to equitable and sustainable social and economic development in Mongolia through the promotion of youth employment. The project will be integrated into public systems to improve youth employment policies and their implementation, benefiting all young men and women. A pro-poor and gender equality focus is mainstreamed in the project’s design and its results framework.


Mainstreaming Social Accountability in Mongolia (MASAM)

01.05.2015 - 30.04.2019

The project aims to mainstream social accountability for more transparent, accountable and effective public resource management at national and local levels by (1) increasing the capacity of CSOs to hold government to account; and (2) strengthening the institutionalization of social accountability by improving the effectiveness, formalization and sustainability of disclosure and participation mechanisms. Through social accountability, citizens in poor localities will have increased access to public decision-making processes and quality services.


Governance and Decentralisation Programme Phase II (GDP II)

01.04.2015 - 31.12.2018

Governance and Decentralisation Programme Phase II (GDP II) aims to support Mongolia’s decentralisation reform process by fostering local governments which are empowered, democratic, and accountable to citizens, and which provide sustainable services responding to citizens’ needs. GDP II is working in close collaboration with Mongolian counterpart organizations to strengthen national ownership. The programme is expected to have a nationwide impact, benefitting all local governments as well as citizens (men and women) of Mongolia. A pro-poor and gender equality focus is explicitly mainstreamed in the programme’s design and its results framework.


Scholarships Programme in Mongolia

20.10.2014 - 31.05.2018

Access to a higher education is a key element in the poverty reduction strategy of the Mongolian Government. Well-educated people can work in the secondary and tertiary sectors, the later already contributing about 50% to the GDP of Mongolia. Yet because many herders live at a subsistence or even lower level, higher education is not affordable without a reduction in animal numbers below the minimum level for an absolute minimal living standard.

 


Education for Sustainable Development (ESD)

01.12.2013 - 31.12.2017

Education for sustainable development (ESD) project is SDC and Government of Mongolia co-funded project that aims to mainstream ESD principles in Mongolia and to support creating legal and institutional framework that is conducive for sustainable development.

“Education for sustainable development” project will closely collaborate with 628 schools, government organizations, private sector and civil society organizations for promoting and mainstreaming sustainable development which defined as “Development that meets the needs of the present generation without compromising the ability of future generation to meet their own needs”.

Objet 1 – 12 de 15