Éducation de base et formation professionnelle

Des jeunes filles africaines lèvent la main.
Dans la vision de la DDC, l’éducation de base et la formation professionnelle sont deux composantes interconnectées et complémentaires. © UN Photo / Marco Dormino

Une bonne éducation est à la base du développement personnel de tout individu et du développement économique et social de toute société. L’éducation contribue à réduire la pauvreté et les inégalités et à stimuler la croissance économique. La DDC poursuit l’objectif d’une éducation de qualité et accessible à tous les âges de la vie en s’impliquant dans deux secteurs prioritaires: l’éducation de base et la formation professionnelle.

L’éducation est essentielle pour concevoir un développement durable qui repose sur la cohésion sociale et la paix dans toute société. L’objectif d’une éducation de qualité et accessible, sans discrimination, à tous les âges de la vie est le quatrième de la liste des Objectifs de développement durable (ODD) de l’Agenda 2030. Cet objectif est – avec celui d’un travail décent pour tous dans le cadre d’une croissance économique soutenue et l’objectif d’une élimination de la pauvreté – au centre de l’engagement de la DDC en matière d’éducation.

En tant que vecteur de prises de conscience, l’éducation peut également contribuer à améliorer les pratiques sanitaires, à défendre l’idée d’une production agricole responsable ou encore à sensibiliser les populations aux effets du changement climatique.

Il y a un vrai besoin de renforcer les systèmes éducatifs dans de nombreux pays en développement ou en transition. Assurer un accès à l’éducation est tout aussi indispensable dans les contextes dits «fragiles» où les inégalités ont tendance à s’aggraver.

En matière d’éducation, la DDC s’engage dans le développement d’offres de qualité en éducation de base et en formation professionnelle. Aux yeux de la DDC, ces deux composantes sont interconnectées et complémentaires. Elles ne le sont pas seulement dans une perspective linéaire d’apprentissage. En fonction des besoins et des contextes, des modules d’éducation de base et de formation professionnelle gagnent parfois à être proposés simultanément pour offrir un maximum de chance aux jeunes de s’intégrer professionnellement, avec à leur actif un bon socle de compétences de base.

Le renforcement des offres éducatives dans les pays en développement et en transition est une priorité de la coopération internationale de la Suisse pour les années à venir. 

Education de base

La DDC promeut une éducation de base adaptée aux besoins des populations, de qualité et accessible au plus grand nombre. Elle accompagne pour ce faire plusieurs pays partenaires dans la réforme de leurs systèmes éducatifs.

Formation professionnelle

Travailler avec les autorités publiques et le secteur privé permet de développer des offres de formation adaptées aux besoins du marché. Plus de jeunes peuvent ainsi trouver un emploi décent et contribuer au développement de leur pays.

Projets actuels

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UN Joint Programme on Youth Employment

01.01.2025 - 31.12.2028

Cambodia is the most youthful country in South East Asia with more than 50% of the population below 25 years. The key challenge of Cambodia is to create decent and productive employment opportunities for new entrants to the labour market. With its contribution, SDC addresses the challenge by enabling young people to have access to skills and quality education and employment whilst promoting rightful and decent working conditions.


PROMOST IV - Promoting Market-Oriented Skills Training in the Great Lakes Region

01.02.2023 - 31.12.2025

Le manque de perspectives d’emploi est un défi majeur au Burundi et en RDC. Le programme PROMOST a contribué depuis 2012 à améliorer l’employabilité des jeunes (filles et garçons) issus des milieux défavorisés en favorisant leur accès à une formation professionnelle de qualité. Ce projet a jusqu’ici connu trois phases dont la dernière se termine le 31.01.2023 au Burundi et en RDC-Sud Kivu et le 31.12.2023 après prolongation au Rwanda. Tout en capitalisant sur les acquis des phases précédentes, cette phase de sortie mettra un accent sur l’institutionnalisation des dispositifs formation, la durabilité des systèmes d’EFTP et la qualité des emplois et revenus créés au Burundi et en RDC.


Contribution to UNRWA's Programme Budget 2023-2024

01.01.2023 - 31.12.2024

UNRWA is one of Switzerland’s key multilateral partners in the Middle East, due to its important contributions towards stability and peace in the region and its role in providing services and humanitarian assistance to people in need. Under its Programme Budget, UNRWA ensures universal access to quality primary health care and to basic education to 5.8 million registered Palestine refugees. It also provides targeted relief and social services to vulnerable refugees.


Education for Employment

01.07.2022 - 30.06.2026

The project addresses the high youth unemployment rate in North Macedonia (33%), caused by the mismatch of the skills provided by the education system and those required by the economy. The project will support the Ministry of Education and Science and the private sector to strengthen the newly established dual school- and company-based vocational education and training system.


Skills for Employment Tanzania (SET)

Beekeeping training in Mvomero District, Morogoro Region.

01.07.2022 - 30.06.2026

The project enhances youth (self-) employment by improving the Vocational Skills Development system. It supports the government and private stakeholders to expand access to quality training that matches the demand from both the economy and youth. Building on Swiss expertise, the project improves relevance of labour market data for curricula development, enhances the quality of vocational teachers, and provides access to tailored practical vocational trainings for youth, in particular women, including young mothers.


UNHCR – Solution Strategies for Education and Livelihood of Afghan Refugees in Pakistan

01.06.2022 - 31.05.2026

As part of Switzerland’s commitment to financing sustainable solutions for Afghan refugees, the contribution to UNHCR in Pakistan aims at improving the education and livelihoods prospects of around 60’000 Afghan refugee youths in three provinces of Pakistan. It strengthens Switzerland’s pledge at the Global Refugee Forum 2019 scaling up its support to the inclusion of refugee children in education in line with “SDC’s Education Strategy.


Contribution to the Council of Europe Action Plan in Georgia - Democracy Starts in Schools

01.03.2022 - 31.12.2023

Good governance is key to achieving sustainable development and just and peaceful societies. Building on its expertise in governance and human rights, Switzerland will foster Georgia’s culture of democracy by supporting the implementation of the Council of Europe Action Plan 2020-2023. In particular, by equipping young people with democratic values, attitudes and skills at schools, they should become active and responsible citizens, ready to engage in local decision-making.


Formation continue en Genre et Developpement en Afrique francophone

01.01.2022 - 31.12.2026

Le Projet contribue par des cours de formation continue de l’Institut des Hautes Etudes Internationales et du Développement (IHEID) a une meilleure expertise et intégration de la problématique de l’inégalités des sexes dans les politiques et programmes de développement dans les pays francophones d'Afrique (Ouest et Grands Lacs) ainsi qu’un meilleur ancrage dans les institutions locales. Le projet est aligné avec l’engagement de la Suisse pour l’égalité entre les sexes.


Contribution to the UNESCO Global Education Monitoring Report (GEMR) and the UNESCO International Institute for Educational Planning (IIEP)

01.01.2022 - 31.12.2025

The Global Education Monitoring Report and the International Institute for Educational Planning contribute to ensure equitable, inclusive quality education for all (SDG 4) by producing rigorous evidence, data and recommendations on education and by strengthening education systems’ policies, planning and management. Their work is critical for SDC’s global and bilateral policy dialogue and Switzerland’s added value on systems strengthening and evidence based policy and practice.


Soutien aux acteurs suisses de la coopération internationale en éducation (NORRAG et RECI)

01.01.2022 - 31.12.2025

L’éducation joue un rôle clé pour les objectifs de l’Agenda 2030. La contribution aux deux institutions Suisses, le Réseau sur les politiques et la coopération internationale en éducation et en formation (NORRAG), institut spécialisé en recherche appliquée en éducation, et le Réseau suisse éducation et coopération internationale (RECI), réseau de la société civile engagé en éducation dans la coopération internationale, vise à renforcer leurs interventions dans les pays en développement et le positionnement suisse en éducation à l’international.  


Support to Safe Spaces for Women, Youth and Children in Gaza Strip

01.01.2022 - 31.12.2024

Switzerland promotes social cohesion and civic peace through creating safe spaces for women, youth, and persons with disabilities in the Gaza Strip. By fostering local capacities and promoting community-led initiatives Safe Spaces strengthens the resilience of vulnerable groups. This second phase puts a stronger accent on skills and economic empowerment for youth in line with the Cooperation Programme 2021-24. By advocating for inclusive societies it contributes to mitigate the spread of extremism and radicalization.


ASPBAE - Contribution to Asia South Pacific association for Basic and Adult Education

01.01.2022 - 31.12.2023

Switzerland’s support of civil society organizations rests on the key role these play for reaching the Education goal (SDG4) of the Agenda 2030. The Asia South Pacific association for Basic and Adult Education is an influential civil society network engaged in the promotion of inclusive, equitable quality education and lifelong learning for the most marginalized in the Asia region as well as at global level. The Swiss contribution to ASPBAE strengthens the civil society at regional and global level and enriches Switzerland’s policy dialogue on education in the Asia Pacific region and globally.  

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