Colombia

Le priorità tematiche della DSC in Colombia vertono sulla fornitura di servizi di base, sulla protezione delle vittime del conflitto, ma anche sull'accesso all'acqua, alla gestione e al risanamento idrico.

Cartina della Colombia
© DFAE

Nel 2012, il Governo colombiano ha annunciato l'avvio di negoziati per mettere fine al conflitto con i guerriglieri delle Forze armate rivoluzionarie di Colombia (FARC). Il processo ha dato adito all'adozione d’iniziative legislative come la legge per la restituzione delle terre alle vittime del conflitto. I negoziati hanno suscitato un'eco positiva a livello nazionale e internazionale, ma vi sono ambienti che ancora vi si oppongono e la violenza organizzata rimane un tema d'attualità nel Paese. Le attività della DSC si concentrano principalmente sulla preoccupante situazione umanitaria delle vittime del conflitto. La sua strategia generale mira ad accompagnare i processi per superare il conflitto armato e sostenere la riconciliazione. Si fonda su varie modalità di cooperazione, come il partenariato bilaterale e multilaterale e gli interventi diretti.

Aiuto umanitario

Servizi di base per la popolazione vittima del conflitto

L'aiuto umanitario d'emergenza soddisfa i bisogni elementari delle popolazioni colpite dal conflitto, cercando di garantire, in particolare, l'accesso all'acqua potabile, la sicurezza alimentare e le cure di base. In questo modo è possibile offrire i mezzi di sussistenza necessari alle popolazioni vulnerabili, consolidare le loro capacità istituzionali od organizzative per permettere loro di partecipare ai processi di riconciliazione. La DSC è particolarmente attiva a livello rurale.

Aiuto Umanitario

Governance fondiaria

Protezione delle vittime del conflitto: processo di restituzione delle terre

Adottata nel 2011, la legge sulle vittime e sulla restituzione delle terre prevede vari meccanismi di protezione in favore della popolazione civile. Questi meccanismi si ispirano all'approccio «Do no harm» («Non nuocere»), che vigila affinché l'aiuto fornito non diventi una fonte di conflitto supplementare tra le parti. Concretamente, questo approccio è articolato in tre punti:

  • il consolidamento istituzionale;
  • lo sviluppo delle capacità individuali;
  • la gestione delle conoscenze.

Il Ministero dell'agricoltura colombiano è incaricato di applicare la legge conformemente a questo approccio, con il sostegno tecnico dell'Università nazionale di Colombia e l'organizzazione americana «CDA-Collaborative Learning Projects».

Impegno in contesti fragili e prevenzione di conflitti armati

Acqua

Garantire l'accesso all'acqua per le popolazioni vulnerabili, migliorare il risanamento e la gestione idrica.

La popolazione, in particolare quella nelle regioni rurali, ha diritto a un accesso durevole all'acqua. Al contempo occorre anche garantire il risanamento idrico. Nel quadro di un partenariato pubblico-privato, imprese svizzere e colombiane hanno svolto ricerche sul consumo di acqua delle economie domestiche. I risultati di questi studi hanno permesso di avviare un progetto pilota per promuovere una migliore gestione dell'acqua. Le conoscenze acquisite nella realizzazione del progetto pilota hanno permesso di lanciare, nel 2012, una seconda fase a cui partecipano sette grandi imprese colombiane. Il progetto è coordinato dal Centro nazionale per una produzione più pulita (CNPP).

L’acqua

Storia della cooperazione

Dall'aiuto umanitario al sostegno della transizione

Nel 2001, la DSC ha aperto un ufficio a Bogotà e avviato un programma umanitario per migliorare le condizioni di vita delle vittime del conflitto armato. Dal 2009, la Colombia fa parte dei Paesi prioritari per la DSC.

Progetti attuali

Oggetto 1 – 12 di 21

Colombia: HI: Comprehensive approach to mine action in the departments of Cacua and Nariño

07.08.2017 - 06.12.2018

SDC will support HI in strenghtning and complementing the institutional and community capaxity to manage min eaction with a differential approach (indigenous, peasant and afro-descendant) in the departments of Cauca and Nariño, under the Government's Rapid Response Strategy that is being implemented as part of the peace agreement signed with the FARC. The focus of the 2nd phase will be on a comprehensive approach (mine risk education, humanitarian demining, victim assistance and rehabilitation, and advocacy) that will bring a broader support to victims and vulnerable communities; and will link mine action dto developments programs as contribution towards peacebuilding in Colombia. 



Colombia: ACH-E; Schools and communities for peace - recovery of the social, productive and economic conditions of 14 communities affected by armed violence in the departments of Putumayo, Cordoba and Nariño

01.04.2017 - 30.09.2019

SDC will support ACH-E in finding lasting solutions to peace and the recovery of population affected by the armed conflict/violence in the departments of Putumayo, Cordoba and Nariño. The focus of the 5th phase will be on improve authorities capacities to address early recovery needs and guarantee the delivery of basic services, while bridges between the state institutions and the communities will be strengthened.



Protection of children and youth affected by armed violence and/or natural disasters, in the municipalities of Tierralta and Puerto Libertador (Córdoba)

15.02.2017 - 14.02.2020

The history of Colombia has been strongly affected by the omnipresence of armed conflict and violence. Even with the implementation of the peace agreement with the FARC, armed violence is expected to persist due to the presence of other non-state armed actors, especially in peripheral regions and poor urban areas. Several regions will remain affected by violence and human rights violations (i.e. social control by armed groups, limitation on mobility and access, use and recruitment of minors, sexual gender-based violence, threats, extortions), which requires protection and preventive actions for the affected populations. In addition, in rural and urban areas of Córdoba, the access to safe water and sanitation services is limited due to absence of state actors, which increase the vulnerability of the population.


SuizAgua América Latina - El Agua nos Une

Fabbricato - Impianto industriale di trattamento e riutilizzo delle acque

01.01.2016 - 31.12.2020

Water management being one of the main challenges of the 21st century, the generation of knowledge to make decisions and collaboration between different sectors; are the axis of the present and future well-being of humanity. The initiative “El Agua Nos Une” articulates the work of public institutions, business associations and research organisations. It aims at: i) scaling corporate water stewardship in Colombia; ii) strengthening knowledge on water uses, particularly in the agricultural sector; iii) contributing to the national water quality and quantity monitoring program; iv) developing an investment scheme in ecosystem services; and; v) facilitating a community of practice on water footprint and corporate water management in Latin America


Handicap International: Comprehensive action against Antipersonnel Mines (APM) and Explosive Remnants of War (ERW) in three departments of Colombia.

01.08.2015 - 31.05.2017

The five decades running armed conflict in Colombia continues to cause humanitarian needs such as internal displacement, landmine contamination and the recruitment of minors by armed groups. Departments of Nariño, Cauca and Cordoba, by geography serve as strategic corridor to the Pacific and Caribe for the cultivation, production and trafficking of drugs, weapons and illegal mining among others, becoming scenario of social conflicts and armed confrontation. Rural communities in those departments are among the most affected by antipersonnel mines (APM) and Explosive Remnants of War (ERW) which generate victims with poor access to physical and psychosocial services, as well as option for social, economic and educational inclusion.


The SABA Water and Sanitation Experience: Boosting Impact at Global Scale (SABA+)

01.12.2014 - 30.11.2018

Many countries transitioning to a higher economic status still struggle on the water and sanitation component. In countries where water supply or sanitation have been installed, aggregate outcomes tend to mask that the quality of services is poor, that inequalities are increasing and improvements in access do often not reach those groups who suffer most. Thus, new models of intervention and financing strategies are required for such countries.. Through this new initiative, and by finalizing a unique scaling-up process in Peru and replicating it in post-conflict areas of Colombia, SDC will also enrich the global debate on the fulfillment of the SDGs and the gradual exercise of the human right to water with a new model of intervention and a new financing strategy.


Multi-Country Investment Climate Program

01.01.2017 - 31.12.2024

The Multi-Country Investment Climate Program (MCICP) supports investment climate reform advisory in a total of 20 SECO partner countries. It is implemented by the International Finance Corporation (IFC), a globally recognized leader in this field.


Disaster Risk Financing and Insurance (DRFI) Phase II

01.12.2016 - 31.12.2021

SECO is partnerning with the World Bank to implement the Disaster Risk Financing and Insurance (DRFI) Program to support primarily SECO priority countries in building their financial resilience to natural disasters. Countries receive technical assistance helping them in their advance planning of financing needs in the case of natural disasters.


Integral Development of Urban Water and Sanitation Utilities in Colombia

01.11.2016 - 31.12.2021

Urban water and sanitation utilities in Colombia face problems regarding service quality and financial sustainability. The Program will support 10 utilities in assessing their performance through a standardized tool, and on this basis, formulate and implement measures to improve their performance and reach a better service quality.


Sustainable Cities in Colombia and Peru

01.10.2016 - 31.12.2020

The private sector can be a source of urban infrastructure financing to close the growing infrastructure gap in Latin America. The IFC LAC Sustainable Cities Program will provide advisory services to support selected cities in attracting the private sector to develop a pool of implementable and bankable high impact infrastructure projects.

Oggetto 1 – 12 di 21