Le priorità tematiche della DSC in Colombia vertono sulla fornitura di servizi di base, sulla protezione delle vittime del conflitto, ma anche sull'accesso all'acqua, alla gestione e al risanamento idrico.
Colombia

![]() |
Ambasciata |
---|---|
![]() |
Missione / Delegazione / Rappresentanza permanente |
![]() |
Consolato generale |
![]() |
Rappresentanza onorara |
![]() |
Ufficio di cooperazione |
![]() |
Ufficio preposto al contributon |
![]() |
Ambasciata con Ufficio di cooperazione |
![]() |
Ambasciata con Centro consolare regionale |
![]() |
Swiss Business Hub |
![]() |
Swissnex |
![]() |
Città |
![]() |
Capitale |
![]() |
Confini contesi |
![]() |
Fiume |
![]() |
Lago |
Nel 2012, il Governo colombiano ha annunciato l'avvio di negoziati per mettere fine al conflitto con i guerriglieri delle Forze armate rivoluzionarie di Colombia (FARC). Il processo ha dato adito all'adozione d’iniziative legislative come la legge per la restituzione delle terre alle vittime del conflitto. I negoziati hanno suscitato un'eco positiva a livello nazionale e internazionale, ma vi sono ambienti che ancora vi si oppongono e la violenza organizzata rimane un tema d'attualità nel Paese. Le attività della DSC si concentrano principalmente sulla preoccupante situazione umanitaria delle vittime del conflitto. La sua strategia generale mira ad accompagnare i processi per superare il conflitto armato e sostenere la riconciliazione. Si fonda su varie modalità di cooperazione, come il partenariato bilaterale e multilaterale e gli interventi diretti.
APS bilaterale della Svizzera |
2021 |
2022 |
2023 * |
---|---|---|---|
Direzione dello sviluppo e della cooperazione (DSC) |
|
|
|
Cooperazione bilaterale allo sviluppo |
3.94 |
0.41 |
0.77 |
Aiuto umanitario |
10.08 |
8.66 |
5.00 |
Segreteria di Stato dell'economia (SECO) |
|
|
|
Cooperazione e sviluppo economici |
17.06 |
18.56 |
12.10 |
Divisione Pace e diritti umani (DPDU) |
|
|
|
Gestione civile dei conflitti e diritti umani |
1.91 |
1.56 |
2.08 |
Totale DSC/SECO/DPDU |
32.99 |
29.19 |
19.95 |
Altri uffici federali |
|
|
|
Altri divisioni del DFAE (ASAF, AIO, etc) |
- |
- |
.. |
Rete esterna del DFAE |
0.83 |
0.82 |
.. |
Segreteria di Stato della migrazione (SEM) |
- |
- |
.. |
Segreteria di Stato per la formazione, la ricerca e l’innovazione (SEFRI) |
0.14 |
0.14 |
.. |
MeteoSvizzera |
- |
- |
- |
Dipartimento federale della difesa, della protezione della popolazione e dello sport (DDPS) |
- |
- |
- |
Ufficio federale dell'ambiente (UFAM) |
- |
- |
.. |
Ufficio federale di statistica (UFS) |
- |
- |
- |
Totale altri uffici federali |
0.97 |
0.96 |
- |
Cantoni e comuni |
0.93 |
.. |
.. |
Totale |
34.89 |
30.15 |
19.95 |
* previsto; totale dei dati disponibili
.. = non disponibile | – = importo nullo o importo < 5'000 CHF
Aiuto umanitario
Servizi di base per la popolazione vittima del conflitto
L'aiuto umanitario d'emergenza soddisfa i bisogni elementari delle popolazioni colpite dal conflitto, cercando di garantire, in particolare, l'accesso all'acqua potabile, la sicurezza alimentare e le cure di base. In questo modo è possibile offrire i mezzi di sussistenza necessari alle popolazioni vulnerabili, consolidare le loro capacità istituzionali od organizzative per permettere loro di partecipare ai processi di riconciliazione. La DSC è particolarmente attiva a livello rurale.
Governance fondiaria
Protezione delle vittime del conflitto: processo di restituzione delle terre
Adottata nel 2011, la legge sulle vittime e sulla restituzione delle terre prevede vari meccanismi di protezione in favore della popolazione civile. Questi meccanismi si ispirano all'approccio «Do no harm» («Non nuocere»), che vigila affinché l'aiuto fornito non diventi una fonte di conflitto supplementare tra le parti. Concretamente, questo approccio è articolato in tre punti:
- il consolidamento istituzionale;
- lo sviluppo delle capacità individuali;
- la gestione delle conoscenze.
Il Ministero dell'agricoltura colombiano è incaricato di applicare la legge conformemente a questo approccio, con il sostegno tecnico dell'Università nazionale di Colombia e l'organizzazione americana «CDA-Collaborative Learning Projects».
Impegno in contesti fragili e prevenzione di conflitti armati
Acqua
Garantire l'accesso all'acqua per le popolazioni vulnerabili, migliorare il risanamento e la gestione idrica.
La popolazione, in particolare quella nelle regioni rurali, ha diritto a un accesso durevole all'acqua. Al contempo occorre anche garantire il risanamento idrico. Nel quadro di un partenariato pubblico-privato, imprese svizzere e colombiane hanno svolto ricerche sul consumo di acqua delle economie domestiche. I risultati di questi studi hanno permesso di avviare un progetto pilota per promuovere una migliore gestione dell'acqua. Le conoscenze acquisite nella realizzazione del progetto pilota hanno permesso di lanciare, nel 2012, una seconda fase a cui partecipano sette grandi imprese colombiane. Il progetto è coordinato dal Centro nazionale per una produzione più pulita (CNPP).
Storia della cooperazione
Dall'aiuto umanitario al sostegno della transizione
Nel 2001, la DSC ha aperto un ufficio a Bogotà e avviato un programma umanitario per migliorare le condizioni di vita delle vittime del conflitto armato. Dal 2009, la Colombia fa parte dei Paesi prioritari per la DSC.
Link
Documenti
Progetti attuali
Contribution to UNHCR Programme Budget 2023-2024 (earmarked)
01.01.2023
- 31.12.2024
UNHCR is one of Switzerland’s key multilateral partners due to its unique mandate by the General Assembly of United Nations to provide protection and assistance to refugees, asylum seekers, refugee returnees, and stateless persons. The strategic direction 2022-26 concretise the overall mandate of UNHCR for the upcoming years. Contributing to these directions allows Switzerland to achieve in particular the human development goal defined in the Dispatch to Parliament on International Cooperation for 2021-24.
2023 Annual Allocation to WFP Country Strategic Plans - Guatemala, Nicaragua, El Salvador, Colombia, Venezuela, Cuba, Haiti
01.01.2023
- 31.12.2023
Against historic levels of food security due to conflicts, climate change and COVID-19, Switzerland supports annually in 28 SDC priority countries operations of the World Food Programme to provide humanitarian and development assistance. It funds indistinctively Country Strategic Plans, incorporating all WFP programmes or projects, based on affected population needs and potential synergies with other local partners, especially national governments and civil society.
WFP: Food assistance in Cauca. Strengthening food sovereignty and autonomy of the Nasa people
01.11.2022
- 31.10.2023
Due to the protracted armed conflict, many indigenous communities in the department of Cauca remain in a situation of vulnerability and food security crisis. The situation has worsened by internal challenges to consolidate peace, as well as by the impact of climate change, the effects of the COVID-19 pandemic and, more recently, the effects of the Ukraine crisis. In this scenario, SDC will support WFP with additional resources to complement its early recovery actions in favor of vulnerable communities, under the principle of saving lives, fostering recovery processes and strengthening their livelihoods, thus improving the food security of communities.
Regional Protection and Migration Programme
01.05.2022
- 15.11.2025
Latin America faces the second largest forced displacement crisis in the world with 7.1 million people forcibly displaced from Venezuela, Central America, the Caribbean and other continents. 6.2 million more are displaced in their own country. Persons in human mobility need protection against gender-based violence, exploitation and exclusion. In Colombia, Ecuador and Peru, Switzerland addresses causes and consequences of displacement, providing aid, striving for integration and supporting actors to protect the most vulnerable.
Integrated Mine Action Program Phase 1: 2021-2023
01.07.2021
- 31.03.2024
SDC will continue supporting Colombia to meet its international commitment to be free of landmines by 2025 (Ottawa Treaty), thereby contributing to the Peace Agreement and the 2030 Agenda. The first phase (2021-2023) of the Mine Action Programme will assist mine victims and affected communities with demining operations, protection measures and socioeconomic recovery. It will also support authorities in leading and coordinating the Mine Action sector.
MIRE+ Consortium
01.07.2021
- 30.09.2023
The humanitarian situation in Colombia remains critical. Due to the ongoing and intensifying activities of ilegal armed groups, large numbers of people endure violence, live under threats and have to leave their homes temporarily or permanently. Bearing in mind the recurrence of humanitarian needs in the affected regions, the MIRE+ Consortium -supported by SDC- aims at contributing to durable solutions and better conditions for resilience. It develops integral responses that address humanitarian needs and also boost the recovery of livelihoods and improve the access to basic services.
El Agua Nos Une - Water stewardship: evidence-based decisions
01.01.2021
- 31.03.2026
Based on Switzerland’s decade long experience on private sector engagement and empowerment of public institutions, El Agua Nos Une programme focuses on strengthening evidence-based decisions for better water governance, in 4 Latin American countries. It envisions systemic change towards corporate water use efficiency and pollution mitigation, mobilizing stakeholders and investments in ecosystem preservation; contributing to a more equitable society and responsible water use.
Water and Comprehensive Sanitation Project in Rural Areas (ASIR – SABA), Phase III

01.06.2020
- 30.06.2023
The ASIR-SABA Project aims to contribute to the sustainable management and governance of water and sanitation, as well as public health, as a contribution to the consolidation of peace in rural areas of the country. To achieve its objective, the project promotes dialogue between the different actors of the WASH sector in Colombia. It also aims to strengthen the capacities at the community and institutional level (national, departmental and municipal) for the co-management of water and sanitation in rural areas of the country. Based on the achievements capitalized by the project in its first and second phases and the challenges and opportunities identified with the different governmental actors of the WASH sector in Colombia, the SDC implements the third and final phase of the ASIR-SABA project.
Colombia, UNDP: UN Multi-Partner Trust Fund for Peacebuilding (MPTF)
01.04.2019
- 31.12.2023
Launched in 2016 within the “Colombia in Peace” framework, the first phase of the Multi-Partner Trust Fund (MPTF) of the United Nations for Post-Conflict for Colombia aimed to support national stabilization efforts as well as early preparation and implementation of the peace agreements. In 2019, nine donors (Norway, UK, Germany, Canada, Sweden, Ireland, Chile, Korea and Switzerland) and the UN Peacebuilding Fund have agreed to support the second phase of the Fund, focusing on strengthening the stabilization of the territories and contributing to the achievement of sustainable peace results.
Handicap International: Comprehensive action against Antipersonnel Mines (APM) and Explosive Remnants of War (ERW) in three departments of Colombia.
01.08.2015
- 31.05.2017
The five decades running armed conflict in Colombia continues to cause humanitarian needs such as internal displacement, landmine contamination and the recruitment of minors by armed groups. Departments of Nariño, Cauca and Cordoba, by geography serve as strategic corridor to the Pacific and Caribe for the cultivation, production and trafficking of drugs, weapons and illegal mining among others, becoming scenario of social conflicts and armed confrontation. Rural communities in those departments are among the most affected by antipersonnel mines (APM) and Explosive Remnants of War (ERW) which generate victims with poor access to physical and psychosocial services, as well as option for social, economic and educational inclusion.
Nature Finance 2.0
01.01.2023
- 31.12.2026
The Nature Finance 2.0 project aims to enhance commercial banks and regulators' capacity to manage natural capital risks and opportunities. These institutions in turn set the market conditions for the ‘real economy’ sectors that they finance or regulate, shifting incentives toward sustainability.
City Resilience Program, Phase II
01.12.2022
- 31.12.2027
The City Resilience Program scales up the resilience of cities against adverse impacts of disasters and climate change. It does so by supporting risk-informed und multisector planning efforts, identify suitable interventions and investments that enhance the resilience of cities, and supports their bankability and access multiple financing sources.