Colombia

Le priorità tematiche della DSC in Colombia vertono sulla fornitura di servizi di base, sulla protezione delle vittime del conflitto, ma anche sull'accesso all'acqua, alla gestione e al risanamento idrico.

Cartina della Colombia
© DFAE

Nel 2012, il Governo colombiano ha annunciato l'avvio di negoziati per mettere fine al conflitto con i guerriglieri delle Forze armate rivoluzionarie di Colombia (FARC). Il processo ha dato adito all'adozione d’iniziative legislative come la legge per la restituzione delle terre alle vittime del conflitto. I negoziati hanno suscitato un'eco positiva a livello nazionale e internazionale, ma vi sono ambienti che ancora vi si oppongono e la violenza organizzata rimane un tema d'attualità nel Paese. Le attività della DSC si concentrano principalmente sulla preoccupante situazione umanitaria delle vittime del conflitto. La sua strategia generale mira ad accompagnare i processi per superare il conflitto armato e sostenere la riconciliazione. Si fonda su varie modalità di cooperazione, come il partenariato bilaterale e multilaterale e gli interventi diretti.

Aiuto umanitario

Servizi di base per la popolazione vittima del conflitto

L'aiuto umanitario d'emergenza soddisfa i bisogni elementari delle popolazioni colpite dal conflitto, cercando di garantire, in particolare, l'accesso all'acqua potabile, la sicurezza alimentare e le cure di base. In questo modo è possibile offrire i mezzi di sussistenza necessari alle popolazioni vulnerabili, consolidare le loro capacità istituzionali od organizzative per permettere loro di partecipare ai processi di riconciliazione. La DSC è particolarmente attiva a livello rurale.

Aiuto Umanitario

Governance fondiaria

Protezione delle vittime del conflitto: processo di restituzione delle terre

Adottata nel 2011, la legge sulle vittime e sulla restituzione delle terre prevede vari meccanismi di protezione in favore della popolazione civile. Questi meccanismi si ispirano all'approccio «Do no harm» («Non nuocere»), che vigila affinché l'aiuto fornito non diventi una fonte di conflitto supplementare tra le parti. Concretamente, questo approccio è articolato in tre punti:

  • il consolidamento istituzionale;
  • lo sviluppo delle capacità individuali;
  • la gestione delle conoscenze.

Il Ministero dell'agricoltura colombiano è incaricato di applicare la legge conformemente a questo approccio, con il sostegno tecnico dell'Università nazionale di Colombia e l'organizzazione americana «CDA-Collaborative Learning Projects».

Impegno in contesti fragili e prevenzione di conflitti armati

Acqua

Garantire l'accesso all'acqua per le popolazioni vulnerabili, migliorare il risanamento e la gestione idrica.

La popolazione, in particolare quella nelle regioni rurali, ha diritto a un accesso durevole all'acqua. Al contempo occorre anche garantire il risanamento idrico. Nel quadro di un partenariato pubblico-privato, imprese svizzere e colombiane hanno svolto ricerche sul consumo di acqua delle economie domestiche. I risultati di questi studi hanno permesso di avviare un progetto pilota per promuovere una migliore gestione dell'acqua. Le conoscenze acquisite nella realizzazione del progetto pilota hanno permesso di lanciare, nel 2012, una seconda fase a cui partecipano sette grandi imprese colombiane. Il progetto è coordinato dal Centro nazionale per una produzione più pulita (CNPP).

L’acqua

Storia della cooperazione

Dall'aiuto umanitario al sostegno della transizione

Nel 2001, la DSC ha aperto un ufficio a Bogotà e avviato un programma umanitario per migliorare le condizioni di vita delle vittime del conflitto armato. Dal 2009, la Colombia fa parte dei Paesi prioritari per la DSC.

Progetti attuali

Oggetto 1 – 12 di 27

SuizAgua Colombia: L'impronta idrica nella pratica

Quattro bambini presentano il diploma di "custode delle acque"

01.01.2016 - 31.03.2019

Il progetto utilizza l'indicatore dell'impronta idrica per monitorare e migliorare lo sfruttamento dell'acqua e ridurre l'impatto del settore produttivo. Alcune imprese colombiane hanno aderito a un piano di responsabilità sociale e ambientale a livello aziendale, che prevede varie misure per migliorare la gestione delle risorse idriche. Inoltre, un approccio multisettoriale viene usato per applicare il concetto dell'impronta idrica al bacino del fiume Porce.

Paese/Regione Tema Periodo Budget
Colombia
Mondo
America latina
Acqua
Gestione integrata delle risorse idriche (impronta idrica)
Economia dell'acqua (governance, finanza, settore privato)
Gestione integrata delle risorse idriche (impronta idrica)
Economia dell'acqua (governance, finanza, settore privato)
L'acqua per l'agricoltura e il cibo
Politica e difesa delle risorse idriche
WATER AND SANITATION
WATER AND SANITATION
WATER AND SANITATION
Politica dell'acqua e gestione amministrativa
Preservazione delle risorse idriche (raccolta dati inclusa)
Politica dell'acqua e gestione amministrativa
Preservazione delle risorse idriche (raccolta dati inclusa)
Politica dell'acqua e gestione amministrativa
Spese amministrative

01.01.2016 - 31.03.2019


CHF 2'595'750



Colombia Information Management and Analysis Unit (CIMAU)

18.05.2016 - 31.05.2018

Colombia has been suffering from a protracted armed conflict, which affected the living conditions of over 7.5 million people. Colombia has a historic opportunity to achieve a peace agreement with the FARC-EP guerrilla in 2016, entering into a transition period out of conflict into local peace and statebuilding. In this post-conflict context, a data management system, taking into account not only humanitarian, but also peacebuilding and development needs is crucial to contribute to a more strategic decision making and better alignment and harmonization.


WFP Secondment –Cash and Voucher Programme Officer

01.04.2016 - 30.11.2017

The Government of Colombia is making advances on a number of issues that are central to resolving the civil conflict. In 2014, it was estimated that 5.9 million internally displaced people and 262,000 confined people still needed humanitarian assistance. 

WFP’s role in Colombia is two-folded: 1.  as a provider of humanitarian assistance to the populations affected by the civil conflict and 2. as a facilitator of development. The Government has requested WFP’s continued support to address the food and nutrition security issues resulting from instability associated with the civil conflict and gaps in coverage of the Government’s assistance programmes through programmes that would contribute to the peace process.

 

WFP aims to complement Government programmes, and support the development of efficient, sustainable and scalable food-assistance models.


Oxfam GB: Improvement of the living conditions through WATSAN solutions, of indigenous and afro communities in Bajo Atrato, Choco, with a focus on the promotion of women’s empowerment.

18.08.2015 - 15.12.2017

The five decades running armed conflict in Colombia continues to cause humanitarian needs with consequences in terms of access to basic rights in the remote geographic zones where SDC is present, namely access to safe water and sanitation, need of protection of the communities related to threats linked to natural calamities and/or to the conflict (i.e. internal displacements, recruitments of minors, etc). Rural communities in Choco, particularly indigenous and afros, are among the most affected, whose condition is made worse because of a general absence of state authorities (poor capacity and will), which result in a general poor access to basic services such water, sanitation and health. This situation led the Constitutional court to call Colombian institutions to take urgent action to address the persistence (since 2008) of an unconstitutional state of affairs in the department of Choco.


Handicap International: Comprehensive action against Antipersonnel Mines (APM) and Explosive Remnants of War (ERW) in three departments of Colombia.

01.08.2015 - 31.05.2017

The five decades running armed conflict in Colombia continues to cause humanitarian needs such as internal displacement, landmine contamination and the recruitment of minors by armed groups. Departments of Nariño, Cauca and Cordoba, by geography serve as strategic corridor to the Pacific and Caribe for the cultivation, production and trafficking of drugs, weapons and illegal mining among others, becoming scenario of social conflicts and armed confrontation. Rural communities in those departments are among the most affected by antipersonnel mines (APM) and Explosive Remnants of War (ERW) which generate victims with poor access to physical and psychosocial services, as well as option for social, economic and educational inclusion.


The SABA Water and Sanitation Experience: Boosting Impact at Global Scale (SABA+)

01.12.2014 - 31.05.2018

Many countries transitioning to a higher economic status still struggle on the water and sanitation component. In countries where water supply or sanitation have been installed, aggregate outcomes tend to mask that the quality of services is poor, that inequalities are increasing and improvements in access do often not reach those groups who suffer most. Thus, new models of intervention and financing strategies are required for such countries.. Through this new initiative, and by finalizing a unique scaling-up process in Peru and replicating it in post-conflict areas of Colombia, SDC will also enrich the global debate on the fulfillment of the SDGs and the gradual exercise of the human right to water with a new model of intervention and a new financing strategy.


Integral water and sanitation management for peacebuilding in rural areas ASIR-SABA Colombia

01.12.2014 - 31.12.2017

Many countries transitioning to a higher economic status still struggle on the Water and Sanitation component. In such countries where water supply or sanitation have been installed aggregate outcomes tends to mask that the quality of services is poor, that inequalities are increasing and improvements in access do often not reach those groups who suffer most. New models of intervention and financing strategy are required for such countries where the majority of poor population is concentrated. Through this new initiative By finalizing a unique scaling-up process in Peru and replicating it in post conflicts areas of Colombia SDC will also enrich the global debate on the fulfillment of the SDGs and the gradual exercise of human right to water with a new model of intervention and financing strategy.


Multi-Country Investment Climate Program

01.01.2017 - 31.12.2024

The Multi-Country Investment Climate Program (MCICP) supports investment climate reform advisory in a total of 20 SECO partner countries. It is implemented by the International Finance Corporation (IFC), a globally recognized leader in this field.


Disaster Risk Financing and Insurance (DRFI) Phase II

01.12.2016 - 31.12.2021

SECO is partnerning with the World Bank to implement the Disaster Risk Financing and Insurance (DRFI) Program to support primarily SECO priority countries in building their financial resilience to natural disasters. Countries receive technical assistance helping them in their advance planning of financing needs in the case of natural disasters.


Integral Development of Urban Water and Sanitation Utilities in Colombia

01.11.2016 - 31.12.2021

Urban water and sanitation utilities in Colombia face problems regarding service quality and financial sustainability. The Program will support 10 utilities in assessing their performance through a standardized tool, and on this basis, formulate and implement measures to improve their performance and reach a better service quality.


Sustainable Cities in Colombia and Peru

01.10.2016 - 31.12.2020

The private sector can be a source of urban infrastructure financing to close the growing infrastructure gap in Latin America. The IFC LAC Sustainable Cities Program will provide advisory services to support selected cities in attracting the private sector to develop a pool of implementable and bankable high impact infrastructure projects.


Corporate Sustainability and Reporting for Competitive Business - CSRCB Phase II

01.09.2016 - 31.08.2020

Phase II of the 'Corporate Sustainability and Reporting for Competitive Business' Programme (CSRCB) aims at promoting the integration of SMEs into global value chains by improving their sustainability reporting and performance. The programme is implemented by the Global Reporting Initiative (GRI) and targets six developing countries.

Oggetto 1 – 12 di 27