Macedonia del Nord

![]() |
Ambasciata |
---|---|
![]() |
Missione / Delegazione / Rappresentanza permanente |
![]() |
Consolato generale |
![]() |
Rappresentanza onorara |
![]() |
Ufficio di cooperazione |
![]() |
Ufficio preposto al contributon |
![]() |
Ambasciata con Ufficio di cooperazione |
![]() |
Ambasciata con Centro consolare regionale |
![]() |
Swiss Business Hub |
![]() |
Swissnex |
![]() |
Città |
![]() |
Capitale |
![]() |
Confini contesi |
![]() |
Fiume |
![]() |
Lago |
La Repubblica di Macedonia del Nord è un Paese multietnico con una popolazione di circa 2 milioni di persone. A seguito di una transizione precoce verso un’economia di mercato, la Macedonia del Nord ha compiuto chiari progressi nello sviluppo economico e sociale. È stata uno dei primi Paesi dei Balcani occidentali a sostenere l’integrazione euroatlantica, ma deve ancora attuare riforme per rafforzare la democrazia, supportare uno sviluppo economico inclusivo e affrontare questioni ambientali di importanza cruciale.
APS bilaterale della Svizzera |
2020 |
2021 |
2022 * |
---|---|---|---|
Direzione dello sviluppo e della cooperazione (DSC) |
|
|
|
Cooperazione bilaterale allo sviluppo |
12.66 |
12.78 |
13.20 |
Aiuto umanitario |
- |
- |
- |
Segreteria di Stato dell'economia (SECO) |
|
|
|
Cooperazione e sviluppo economici |
5.10 |
4.54 |
3.47 |
Divisione Pace e diritti umani (DPDU) |
|
|
|
Gestione civile dei conflitti e diritti umani |
0.02 |
0.09 |
- |
Totale DSC/SECO/DPDU |
17.78 |
17.41 |
16.67 |
Altri uffici federali |
|
|
|
Altri divisioni del DFAE (ASAF, AIO, etc) |
- |
- |
.. |
Rete esterna del DFAE |
1.27 |
1.22 |
.. |
Segreteria di Stato della migrazione (SEM) |
- |
- |
.. |
Segreteria di Stato per la formazione, la ricerca e l’innovazione (SEFRI) |
- |
0.01 |
.. |
MeteoSvizzera |
- |
- |
- |
Dipartimento federale della difesa, della protezione della popolazione e dello sport (DDPS) |
- |
- |
- |
Ufficio federale dell'ambiente (UFAM) |
- |
- |
.. |
Ufficio federale di statistica (UFS) |
- |
- |
- |
Totale altri uffici federali |
1.27 |
1.23 |
- |
Cantoni e comuni |
0.15 |
.. |
.. |
Totale |
19.20 |
18.64 |
16.67 |
* previsto; totale dei dati disponibili
.. = non disponibile | – = importo nullo o importo < 5'000 CHF
Buongoverno democratica
Per quanto riguarda il buongoverno, il programma di cooperazione della Svizzera nella Macedonia del Nord mira a sviluppare la capacità democratica delle istituzioni legislative ed esecutive e a rafforzare la società civile. Il sostegno della Svizzera sta inoltre aiutando le autorità centrali e locali a diventare più responsabili, trasparenti e inclusive. La Svizzera continua a promuovere la partecipazione delle cittadine e dei cittadini ai processi decisionali a livello locale e regionale.
Riforme economiche e dello Stato
Sviluppo economico sostenibile
Con il suo impegno in campo economico la Svizzera mira a creare prospettive occupazionali e a favorire una crescita economica sostenibile. Si adopera quindi per facilitare l’accesso al mercato del lavoro offrendo a chi cerca un’occupazione formazioni professionali e programmi di formazione adeguati alle esigenze del mercato. Parallelamente sostiene lo sviluppo del settore privato, in particolare delle startup, per garantire un migliore accesso a nuovi mercati e catene di valore più redditizie. Inoltre, la Svizzera contribuisce attivamente agli sforzi per migliorare le condizioni di lavoro incoraggiando i datori di lavoro a offrire opportunità d’impiego dignitose e inclusive.
Sviluppo del settore privato e servizi finanziari
Ambiente e servizi di pubblica utilità sostenibili
Le risorse naturali e la grande biodiversità del Paese sono considerate fattori fondamentali per lo sviluppo della Macedonia del Nord. Fornendo assistenza tecnica, trasformazione digitale e investimenti catalitici in infrastrutture e attrezzature resilienti al clima e a bassa emissione di anidride carbonica, la Svizzera permette a determinati Comuni e ai loro enti di pubblica utilità di fornire alla cittadinanza servizi pubblici di qualità, affidabili ed efficienti.
Servizi pubblici sostenibili, una migliore gestione delle risorse e una maggiore resilienza delle comunità alle catastrofi naturali aumenteranno l’attrattiva e la competitività delle aree urbane e rurali e contribuiranno alla crescita economica e a una migliore qualità della vita.
L’acqua: una risorsa vitale minacciata
Approccio e partner
Il programma di cooperazione 2021–2024 viene attuato congiuntamente dalla Direzione dello sviluppo e della cooperazione (DSC) e dalla Segreteria di Stato dell’economia (SECO). La cooperazione della Svizzera si basa su accordi formali con il Governo, su programmi multi-donatori e su mandati con organizzazioni della società civile società di consulenza e settore privato svizzeri, internazionali o della Macedonia de Nord. L’impegno si concentra in particolare nel rafforzamento dei sistemi del Paese e nella creazione di partenariati con nuovi attori del cambiamento, per esempio con il coinvolgimento, anche finanziario, del settore privato.
Principali partner della Svizzera in Macedonia del Nord:
- ministeri e comuni
- parlamento nazionale e parlamenti locali, amministrazione parlamentare
- organizzazioni della società civile, p. es. media
- settore privato
- organizzazioni non governative locali e internazionali
- donatori e organizzazioni bilaterali e multilaterali, p. es. PNUS e UN Women
Links
Documenti
Progetti attuali
Education for Employment
01.07.2022
- 30.06.2026
The project addresses the high youth unemployment rate in North Macedonia (33%), caused by the mismatch of the skills provided by the education system and those required by the economy. The project will support the Ministry of Education and Science and the private sector to strengthen the newly established dual school- and company-based vocational education and training system.
Empowering Municipal Councils
01.04.2022
- 31.03.2027
Municipal Councils have, according to the legislation, a very important role to play in local governance. However, councillors often lack the necessary knowledge to fulfil their responsibilities. Through the project, capacities of councillors will be enhanced, citizen participation in decision making promoted and legal framework adjusted, enabling councillors to fulfil their role and to become more independent from the executive branch.
Smart Packaging Waste Management
01.11.2021
- 31.12.2024
The prevalent improper management of waste in North Macedonia is a pressing environmental topic and a top priority of the Government. SDC supports North Macedonia by engaging with the non-profit private sector packaging recovery organization Pakomak to enhance the effectiveness, efficiency and transparency of the national packaging waste recovery system through the digitalisation of the primary selection and collection process.
Sustainable and Inclusive Balanced Regional Development
01.10.2021
- 30.09.2025
The level of development among the 8 regions in North Macedonia is highly unequal. This misbalance directly affects the wellbeing of citizens living in less developed areas. SDC supports North Macedonia by working on the country system, to improve the national legal framework for planning, monitoring and evaluation of balanced regional development (BRD) ensuring greater allocation of funds for BRD, hence improving the living conditions for all citizens, especially in the underdeveloped regions.
Intelligence and Security Sector Reform
01.04.2021
- 31.03.2026
At the core of this project is to improve the accountability of the state and enhance the division of the executive, legislative and judiciary powers in line with the democratic governance priorities of the Swiss Cooperation Programme in North Macedonia. It focuses on supporting the intelligence and security sector actors to become more transparent and accountable towards parliament, the judiciary and citizens at large, through new and improved existing legal framework, enhanced policy-making and capacity building.
Nature Conservation Programme
01.02.2021
- 31.01.2024
Switzerland supports North Macedonia in sustainable management of natural resources through practical application of conservation measures in the Bregalnica region. In the exit phase, institutions and organizations will be further strengthened for an effective management of protected areas, introduction of payments for ecosystem services and implementation of measures set out in the national strategies. By promoting sustainably produced products and services, economic benefit for the local population will be generated.
Increasing Market Employability
01.08.2019
- 30.06.2024
North Macedonia’s economy is characterised by one of the highest unemployment rate in Europe (21%, for youth 46%) and a high share of people in relative poverty (22%). The Increasing Market Employability programme aims to address these issues by creating jobs and increasing income. It contributes to improvement of the quality of products and services, expansion of markets, and creation of an enabling environment in the Sustainable Agribusiness, Adventure Tourism, and Information and Communications Technology (ICT) sectors.
Soluzioni abitative per gli sfollati

01.03.2019
- 30.06.2024
A seguito della guerra negli anni 1990, in Bosnia e Erzegovina, Croazia, Montenegro e Serbia, più di tre milioni di persone sono state costrette a lasciare le proprie case e a rifugiarsi altrove, dentro o oltre i confini nazionali. A 23 anni dagli Accordi di Dayton, nei Balcani occidentali c’è ancora circa mezzo milione di persone vulnerabili sfollate a causa della guerra nell’ex Jugoslavia. Obiettivo del Regional Housing Programme (RHP) è fornire soluzioni abitative stabili ai profughi e agli sfollati interni che ne hanno bisogno.
Paese/Regione | Tema | Periodo | Budget |
---|---|---|---|
Balcani occidentali |
Migrazione
Trasferimenti forzati (rifugiati, sfollati interni, tratta di esseri umani)
|
01.03.2019 - 30.06.2024 |
CHF 1’555’000 |
Civil Society Support Facility – up scaling
01.01.2019
- 31.12.2023
The Civil Society Support Facility supports civil society organisations (CSOs) to become drivers of social change in Macedonia. CSOs will receive mentoring support to strengthen relations with their constituencies and build up alliances. Mechanisms for better cooperation between state institutions and CSOs will be established and will enable civil society’s active participation in public policy and decision-making. A competitive grant scheme supports CSOs institutional development as well as specific projects.
Support to Electoral Reforms in Macedonia
01.01.2018
- 31.12.2023
The project aims toward more inclusive and democratic election processes managed by a strengthened election administration, closely monitored by citizens. A three-fold strategic approach has been designed to: 1. Build the capacities of the election administration; 2. Support more citizen oriented policies and party programmes through policy dialogue with political actors and 3. Ern power the citizens with knowledge and skills to hold parties accountable and to make their interests and demands heard.
Parliament Support Programme (PSP)
01.11.2017
- 31.08.2023
Switzerland supports the Assembly of North Macedonia to become an effective, transparent and independent institution by supporting the Parliament’s institutional development, its oversight and legislative capacities and its transparency and accountability towards citizens, including marginalized groups. This includes changes to the regulatory framework, the promotion of a political culture of consensus building, capacity building for MPs, parliament staff and CSOs and improved electronic architecture for effective and transparent communication.
Creating Job Opportunities for All in Macedonia
01.07.2017
- 31.08.2023
This project will facilitate employment for vulnerable groups, by introducing appropriate active labour market measures, improving the capacities of responsible stakeholders to coordinate employment measures, and sensitizing and incentivising the private sector. lt contributes to ease the risk of vulnerable groups to fall into poverty, and enhances their social inclusion. Roma and people with disabilities are the main target group as they are disproportionally affected by high unemployment in Macedonia.