Lotta alla corruzione per rendere possibile lo sviluppo

Grafico: Due mani si avvicinano da destra e da sinistra, come per stringersi in un saluto, ma in una mano sono nascoste delle banconote.
La DSC lotta contro ogni forma di corruzione – per esempio il versamento di bustarelle per ottenere prestazioni mediche. © DSC

La corruzione ostacola lo sviluppo: mezzi finanziari consistenti vanno perduti, la fiducia della popolazione nello Stato vacilla e lascia il posto a un sentimento d’impotenza e ingiustizia che può provocare conflitti. Il fenomeno penalizza in modo particolare le fasce meno abbienti e più vulnerabili della popolazione che non possono permettersi di pagare bustarelle o tangenti per i servizi pubblici. La DSC combatte la corruzione con la massima determinazione. 

La Svizzera attribuisce grande importanza alla lotta contro la corruzione, un elemento fondamentale della promozione del buongoverno. Gli interventi si focalizzano sulla trasparenza e il senso di responsabilità dello Stato, ma anche sul sanzionamento dei comportamenti scorretti.

Si tratta di far sì che le risorse pubbliche siano utilizzate in modo efficace ed efficiente per lo sviluppo del Paese in questione e che cresca la fiducia della popolazione nei confronti dello Stato. Istituzioni statali e processi politici non dovrebbero più essere minati alla base da pratiche corrotte. Regole del gioco più eque possono contribuire a ridurre le tensioni. 

Ambiti e modalità d’intervento

La DSC combatte la piccola corruzione quotidiana che rende difficile la vita della gente (p. es. il pagamento di bustarelle per ottenere prestazioni mediche), ma anche la corruzione in grande stile nella quale sono coinvolti politici e imprenditori potenti e sono in gioco somme di denaro consistenti. La strategia adottata è a doppio binario: si combatte il fenomeno con specifici programmi e, parallelamente, si porta avanti la lotta anche nel quadro di programmi riguardanti altri ambiti tematici. Tutti gli aspetti sono presi in considerazione: corruzione, tangenti, truffe, malversazione, nepotismo, accordi illeciti sui prezzi e estorsioni.

Politica di tolleranza zero

Qualora si verifichi un caso di corruzione in attività sostenute dalla DSC, i successivi versamenti vengono di norma sospesi finché non sono conclusi gli accertamenti giuridici. Si fa inoltre il possibile per recuperare i fondi versati indebitamente

A chi rivolgersi in caso di sospetti?

Il Compliance Office DFAE è incaricato di ricevere e dare seguito a segnalazioni interne ed esterne relative a casi di corruzione o di abuso nelle attività finanziate dalla DSC.

Compliance Office DFAE – Segnalare corruzione, malversazioni e abusi 

In alternativa, i casi sospetti possono essere segnalati anche al Controllo federale delle finanze tramite la piattaforma esterna protetta di whistleblowing.

Piattaforma di whistleblowing, Controllo federale delle finanze (CFF)

Documenti

Progetti attuali

Oggetto 1 – 12 di 35

Maggiore partecipazione dei cittadini e responsabilità dei Comuni

Cinque ragazze con un abito giallo per la festa di inaugurazione del nuovo asilo

01.04.2015 - 31.03.2020

La decentralizzazione è una delle priorità del Governo in carica dal 2012 in Kirghizistan. Data questa premessa, il progetto ha come obiettivo principale un aumento della partecipazione dei cittadini a livello comunale, in particolare per quanto riguarda le questioni di bilancio. Contemporaneamente, si vuole garantire che le autorità locali investano nei servizi pubblici i mezzi finanziari a loro disposizione in maniera adeguata.

Paese/Regione Tema Periodo Budget
Kirghizistan
Governance
Conflitto & fragilitá
Decentralizzazione
Gestione delle finanze pubbliche
Prevenzione dei conflitti
GOVERNO E SOCIETÀ CIVILE
GOVERNO E SOCIETÀ CIVILE
GOVERNO E SOCIETÀ CIVILE
Decentralizzazione / governance locale / democratizzazione (obbligo di responsabilità incluso)
Gestione delle finanze pubbliche
Dispositivi civili di costruzione della pace, prevenzione e risoluzione dei conflitti

01.04.2015 - 31.03.2020


CHF 5'740'000



Better Planning for Albania's Government

Meeting of the Government of Albania.

01.01.2012 - 31.12.2020

Albania’s economy, public finance, and debt remain areas of concern as the government tries to keep positive growth and stability in a challenging context. Although capacities for policy and financial planning have improved, there still is a need for better performance, monitoring and integrated planning. Since 2005 a group of donors including Switzerland introduced the Integrated Planning System, a tool that aids the government in strategy planning while observing budget constraints.

Paese/Regione Tema Periodo Budget
Albania
Governance
Decentralisation
Public finance management
GOVERNMENT AND CIVIL SOCIETY
GOVERNMENT AND CIVIL SOCIETY
Public finance management
Decentralisation and support to subnational government (incl. accountability)
Public finance management

01.01.2012 - 31.12.2020


CHF 1'375'000



Strengthening democratic local governance

01.01.2021 - 30.06.2026

The project aims at supporting the democratic transition and the peace efforts in Myanmar. Using a decentralized budget support approach to all townships of one state in the Southeast of the country, it will strengthen township’s participatory planning and budgeting capacity. The project will also deepen the community’s capacity to demand public services. Additionally it will support national level policy discussions based on this experience.


Accelerating financing for development: international taxation and investment

01.08.2019 - 31.12.2023

The realization of the 2030 Agenda requires an unprecedented mobilization of public and private funds. Through targeted engagements with well-known think tanks, this intervention will support the creation of evidence on the combined potential of international investment and taxation policies as accelerators for the financing of sustainable development. Translated into policy options, this evidence is expected to contribute to the shaping of policy discussions in relevant international fora, notably at the OECD, and inform Swiss positions.


Budget Support to the health SWAp in the Kyrgyz Republic

01.05.2019 - 30.04.2022

Health sector reform is a priority of the Kyrgyz Government. Considerable improvements of the health status of the population were achieved in the last years. Yet, additional efforts have to be done to improve cost-effectiveness of the health system. The Kyrgyz Government approved its Health Strategy 2030, in view to strengthen primary health care, improve the quality of services and promote public health. The project will support the implementation of the Health Strategy by providing funding and technical assistance to the Government. 


Contribution to Paris21 (2018)

01.12.2018 - 31.12.2019

The Partnership in Statistics for Development in the 21st Century (PARIS21) is a global partnership of national, regional and international statisticians, development professionals and policy makers seeking to improve evidence-based decision making mainly in low-income developing countries. The main accent of PARIS21’s activities is to stimulate the dialogue between data producers and users and act as a knowledge hub in the field of statistical capacity building.


SDC –OECD DCD Partnership on Illicit Financial Flows 2018-2021 (single phase)

01.09.2018 - 30.11.2021

lllicit Financial Flows (IFF) constitute a fundamental obstacle to economic growth and good governance in the development countries. Building on previous and current OECD/DAC work on IFF, the Development OECD Co-operation Directorate (DCD) and SDC are prepared to establish a partnership on IFF to contribute in designing policies and building partnerships to address IFF across source, transit and destination countries. Switzerland thereby contributes to efforts of the international community to achieve SDG 16.


Somalia - UN Joint Programme on Local Governance and Decentralized Service Delivery (JPLG)

01.09.2018 - 31.12.2021

After two decades of civil war and the following establishment of an internationally recognised federal government of Somalia in 2012, the UN Joint Programme for Local Governance and Decentralised Service Delivery (JPLG) supports the building up of more effective, accountable and inclusive local governance systems. Focusing on improved regulatory frameworks, enhanced public service delivery, and civic engagement, SDC contributes to enhanced state legitimacy, peacebuilding and more equitable access to public service well-being for all citizens, aiming thereby at more stability in the Horn of Africa.


Programme d’Appui à la décentralisation et à la Participation Citoyenne (DEPAC)

01.03.2018 - 28.02.2022

La DDC, à travers DEPAC, permet à 30 collectivités territoriales (CT) de développer des services dans les domaines de l’eau potable, l’éducation, les pistes rurales, répondant aux droits fondamentaux de 6,2 millions de Burkinabè. Le programme renforce aussi la contribution des associations et médias à l’efficacité des mécanismes de redevabilité locale. Face à la forte demande citoyenne, en particulier des jeunes, la phase 2 mettra l’accent sur la construction de la démocratie locale et la promotion économique.


PADIT - Programa Plataforma Articulada para el Desarrollo Integral de los Territorios

06.12.2017 - 31.12.2021

PADIT apoya el fortalecimiento del desarrollo local en Cuba, genera herramientas de gestión descentralizada basadas en la articulación y cooperación entre niveles de decisión (nacional, provincial, municipal e intermunicipal) y entre el sector público y el privado y cooperativo para crear servicios y actividades productivas y mejorar opciones de empleo e ingresos, con énfasis en mujeres y jóvenes. A la vez, PADIT moviliza la participación ciudadana en las decisiones locales.


Public Investment in Energy Efficiency Phase 2 (PIE2)

01.12.2017 - 31.12.2021

PIE2 aims to increase effectiveness of Public Investment Management (PIM) and of Public Finance Management (PFM) replicating and upscaling the achievements of PIE1 in the two poorest districts of Ulaanbaatar city. Improved PIM and PFM capacities, practices, procedures and regulations will be applied to the thermoretrofitting of public buildings, i.e. 20 schools and kindergartens, aiming for demonstration effect for replication. The need to improve education facilities corresponds to a top priority for UB citizens.


Efficient and Accountable Local Governance

01.11.2017 - 31.10.2022

Local Governments in Bangladesh are tasked to deliver important public services like education, agricultural extension and health. The project supports the clarification of functions for the local public sector, the enhancement of financial management and citizen participation for increased accountability in service delivery, with a focus on the sub-district level, and strengthening women’s participation in political processes. 

Oggetto 1 – 12 di 35