Kolumbien

Die DEZA legt in Kolumbien ihre thematischen Schwerpunkte auf die Bereitstellung von Grunddienstleistungen und den Schutz der Konfliktopfer. Zudem engagiert sie sich im Wassersektor. Dazu gehören der Zugang zu Wasser sowie die Wasser- und Abwasserbewirtschaftung.

Karte von Kolumbien
© EDA

2012 kündigte die Regierung Verhandlungen zur Beilegung des Konflikts mit der «Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia» (FARC) an. Dieser Prozess führte zur Annahme von Gesetzesinitiativen wie dem Gesetz zur Landrückgabe an die Opfer dieses Konflikts. Diese Verhandlungen wurden auf nationaler und internationaler Ebene begrüsst. Es gibt jedoch auch Gruppierungen, die sie ablehnen. Die organisierte Gewalt bleibt also auf der Tagesordnung in Kolumbien. Die Aktivitäten der DEZA konzentrieren sich in erster Linie auf die schwierige humanitäre Lage der vom Konflikt betroffenen Bevölkerung. Die allgemeine Strategie der DEZA sieht einen Beitrag an den Prozess zur Beilegung des Konflikts und zur Wiederversöhnung vor. Dabei kommen verschiedene Kooperationsformen zum Tragen: bilaterale und multilaterale Partnerschaften sowie direkte Aktionen.

Humanitäre Hilfe

Grunddienstleistungen für die Bevölkerung, die vom Konflikt betroffen ist

Die humanitäre Nothilfe deckt die Grundbedürfnisse der vom Konflikt betroffenen Bevölkerung. Dazu gehören in erster Linie der Zugang zu Trinkwasser, die Ernährungssicherheit und die Grundversorgung, die für den Lebensunterhalt unerlässlich sind. Gleichzeitig werden auch die institutionellen und organisatorischen Kapazitäten gestärkt, damit sich alle am Wiederversöhnungsprozess beteiligen können. Die DEZA ist besonders aktiv im ländlichen Raum.

Humanitäre Hilfe

Landgouvernanz

Schutz der Opfer des Konflikts: Rückgabe von Grund und Boden

Das 2011 verabschiedete Gesetz zur Landrückgabe enthält verschiedene Schutzmechanismen zugunsten der Zivilbevölkerung. Sie orientieren sich am «Do-no-harm»-Ansatz, der dafür sorgt, dass die geleistete Hilfe den Konflikt nicht zusätzlich schürt. Konkret geht es um drei Bereiche:

  • Stärkung der Institutionen
  • Entwicklung individueller Kapazitäten
  • Wissensmanagement

Das Landwirtschaftsministerium ist mit der Umsetzung des Gesetzes beauftragt und orientiert sich dabei an diesen drei Bereichen. Fachliche Unterstützung erhält es von der nationalen Universität Kolumbiens und der amerikanischen Organisation «CDA-Collaborative Learning Projects».

Engagement in fragilen Kontexten und Prävention von Gewaltkonflikten

Wasser

Den gefährdeten Bevölkerungsgruppen den Zugang zu Wasser gewährleisten sowie das Wasser- und Abwassermanagement verbessern

Die Bevölkerung, namentlich in ländlichen Gebieten, hat Anrecht auf einen nachhaltigen Zugang zu Wasser und zu sanitären Einrichtungen. Im Rahmen einer öffentlich-privaten Partnerschaft führten schweizerische und kolumbianische Unternehmen Untersuchungen über den Wasserverbrauch der Haushalte durch. Die Ergebnisse dieser Studien dienten als Grundlage für die Ausarbeitung eines Pilotprojekts zur Förderung eines besseren Wassermanagements. Die Erkenntnisse aus der Pilotphase ermöglichten die Durchführung einer zweiten Phase und eine Erweiterung des Projekts auf sieben kolumbianische Grossunternehmen. Das Projekt wird vom nationalen Zentrum für saubere Produktion (CNPP) koordiniert.

Wasser

Geschichte der Zusammenarbeit

Von der humanitären Hilfe zur Transitionsunterstützung

2001 eröffnete die DEZA mit einem humanitären Programm ein Büro in Bogota. Ziel war die Verbesserung der Lebensbedingungen der vom bewaffneten Konflikt betroffenen Bevölkerung.

Aktuelle Projekte

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Colombia: HI: Comprehensive approach to mine action in the departments of Cacua and Nariño

07.08.2017 - 06.12.2018

SDC will support HI in strenghtning and complementing the institutional and community capaxity to manage min eaction with a differential approach (indigenous, peasant and afro-descendant) in the departments of Cauca and Nariño, under the Government's Rapid Response Strategy that is being implemented as part of the peace agreement signed with the FARC. The focus of the 2nd phase will be on a comprehensive approach (mine risk education, humanitarian demining, victim assistance and rehabilitation, and advocacy) that will bring a broader support to victims and vulnerable communities; and will link mine action dto developments programs as contribution towards peacebuilding in Colombia. 



Colombia: ACH-E; Schools and communities for peace - recovery of the social, productive and economic conditions of 14 communities affected by armed violence in the departments of Putumayo, Cordoba and Nariño

01.04.2017 - 30.09.2019

SDC will support ACH-E in finding lasting solutions to peace and the recovery of population affected by the armed conflict/violence in the departments of Putumayo, Cordoba and Nariño. The focus of the 5th phase will be on improve authorities capacities to address early recovery needs and guarantee the delivery of basic services, while bridges between the state institutions and the communities will be strengthened.



Protection of children and youth affected by armed violence and/or natural disasters, in the municipalities of Tierralta and Puerto Libertador (Córdoba)

15.02.2017 - 14.02.2020

The history of Colombia has been strongly affected by the omnipresence of armed conflict and violence. Even with the implementation of the peace agreement with the FARC, armed violence is expected to persist due to the presence of other non-state armed actors, especially in peripheral regions and poor urban areas. Several regions will remain affected by violence and human rights violations (i.e. social control by armed groups, limitation on mobility and access, use and recruitment of minors, sexual gender-based violence, threats, extortions), which requires protection and preventive actions for the affected populations. In addition, in rural and urban areas of Córdoba, the access to safe water and sanitation services is limited due to absence of state actors, which increase the vulnerability of the population.


SuizAgua América Latina - El Agua nos Une

Fabricato - industrielle Wasseraufbereitungs- und Wiederverwertungsanlage

01.01.2016 - 31.12.2020

Water management being one of the main challenges of the 21st century, the generation of knowledge to make decisions and collaboration between different sectors; are the axis of the present and future well-being of humanity. The initiative “El Agua Nos Une” articulates the work of public institutions, business associations and research organisations. It aims at: i) scaling corporate water stewardship in Colombia; ii) strengthening knowledge on water uses, particularly in the agricultural sector; iii) contributing to the national water quality and quantity monitoring program; iv) developing an investment scheme in ecosystem services; and; v) facilitating a community of practice on water footprint and corporate water management in Latin America


Handicap International: Comprehensive action against Antipersonnel Mines (APM) and Explosive Remnants of War (ERW) in three departments of Colombia.

01.08.2015 - 31.05.2017

The five decades running armed conflict in Colombia continues to cause humanitarian needs such as internal displacement, landmine contamination and the recruitment of minors by armed groups. Departments of Nariño, Cauca and Cordoba, by geography serve as strategic corridor to the Pacific and Caribe for the cultivation, production and trafficking of drugs, weapons and illegal mining among others, becoming scenario of social conflicts and armed confrontation. Rural communities in those departments are among the most affected by antipersonnel mines (APM) and Explosive Remnants of War (ERW) which generate victims with poor access to physical and psychosocial services, as well as option for social, economic and educational inclusion.


The SABA Water and Sanitation Experience: Boosting Impact at Global Scale (SABA+)

01.12.2014 - 30.11.2018

Many countries transitioning to a higher economic status still struggle on the water and sanitation component. In countries where water supply or sanitation have been installed, aggregate outcomes tend to mask that the quality of services is poor, that inequalities are increasing and improvements in access do often not reach those groups who suffer most. Thus, new models of intervention and financing strategies are required for such countries.. Through this new initiative, and by finalizing a unique scaling-up process in Peru and replicating it in post-conflict areas of Colombia, SDC will also enrich the global debate on the fulfillment of the SDGs and the gradual exercise of the human right to water with a new model of intervention and a new financing strategy.


Multi-Country Investment Climate Program

01.01.2017 - 31.12.2024

The Multi-Country Investment Climate Program (MCICP) supports investment climate reform advisory in a total of 20 SECO partner countries. It is implemented by the International Finance Corporation (IFC), a globally recognized leader in this field.


Disaster Risk Financing and Insurance (DRFI) Phase II

01.12.2016 - 31.12.2021

SECO is partnerning with the World Bank to implement the Disaster Risk Financing and Insurance (DRFI) Program to support primarily SECO priority countries in building their financial resilience to natural disasters. Countries receive technical assistance helping them in their advance planning of financing needs in the case of natural disasters.


Integral Development of Urban Water and Sanitation Utilities in Colombia

01.11.2016 - 31.12.2021

Urban water and sanitation utilities in Colombia face problems regarding service quality and financial sustainability. The Program will support 10 utilities in assessing their performance through a standardized tool, and on this basis, formulate and implement measures to improve their performance and reach a better service quality.


Sustainable Cities in Colombia and Peru

01.10.2016 - 31.12.2020

The private sector can be a source of urban infrastructure financing to close the growing infrastructure gap in Latin America. The IFC LAC Sustainable Cities Program will provide advisory services to support selected cities in attracting the private sector to develop a pool of implementable and bankable high impact infrastructure projects.

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