Migration

Viele Menschen sind aus wirtschaftlichen, politischen oder sozialen Gründen gezwungen, ihre Herkunftsregion zu verlassen. © UN Photo/Martine Perret

Migration hat verschiedene Gesichter. In den meisten Fällen tragen Migrantinnen und Migranten mit ihrer Arbeitskraft zur Förderung des Wohlstands sowohl in ihrem Wohnsitzland, als auch in ihrem Heimatland bei. Bei Konflikten und Naturkatastrophen gehören sie aber zu den verletzlichsten Opfern und brauchen besonderen Schutz.

Deshalb engagiert sich die DEZA in verschiedenen Bereichen der Migration. Neben der Arbeit vor Ort beteiligt sie sich aktiv am politischen Dialog zu diesem Thema. Dabei konzentriert sie sich auf folgende sechs Themen.

Internationaler Migrationsdialog

Die DEZA sucht globale Lösungen und gestaltet den politischen Dialog über die Migration und Entwicklung auf internationaler Ebene mit.

Kampf gegen Menschenhandel

Die DEZA verbessert die Prävention von Menschenhandel, schützt die Opfer und unterstützt die betroffenen Länder in ihrem Kampf gegen dieses Phänomen.

Flüchtlinge und interne Vertriebene

Die DEZA setzt sich für den Schutz und die Grundbedürfnisse von Flüchtlingen und Binnenvertriebenen ein.

Diaspora

Die DEZA schafft günstige Rahmenbedingungen, fördert den Austausch und führt innovative Projekte durch, damit die verschiedenen Migrantengemeinschaften einen Beitrag zur Entwicklung ihrer Herkunftsländer leisten können.

Arbeitsmigration

Die DEZA setzt sich dafür ein, dass die Migrantinnen und Migranten über ihre Rechte aufgeklärt werden und menschenwürdige Arbeitsbedingungen erhalten.

Migrationsaussenpolitik der Schweiz

Die DEZA nutzt ihre Erfahrung und Instrumente, um im Rahmen der interdepartementalen Zusammenarbeit einen Beitrag zur Erreichung der migrationspolitischen Interessen der Schweiz zu leisten.

Fachwebsite der DEZA zum Thema Migration

Fachinformationen (News, Dokumente, Instrumente, Methoden) zum Wissensaustausch und zur Zusammenarbeit mit Partner und Fachleuten

 http://www.sdc-migration.ch

Aktuelle Projekte

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Mittels Musik und Bildung eine gemeinsame «Nil-Kultur» entwickeln

Musikerinnen und Musiker des Nil-Projekts in einem Boot.

01.05.2015 - 31.10.2017

Das Nil-Projekt (Nile Project) wurde ins Leben gerufen, um die Menschen der elf Länder, durch die der Nil fliesst, für das Nilbecken als gemeinsames Gut und Ökosystem zu sensibilisieren. Dieswill das von der DEZA unterstützte innovative Projekt über die Musik und Bildung erreichen. Das Projekt bringt Künstler und Künstlerinnen mit Studierenden und betroffenen Bürgerinnen und Bürgern zusammen. Seit 2013 haben zahlreiche viel beachtete Konzerte stattgefunden und Studierende entwickeln Initiativen zur Förderung einer besseren Nutzung der Wasserressourcen.

Land/Region Thema Periode Budget
Ägypten
Wirtschaft und Beschäftigung
Bildung
Migration
Rechtsstaatlichkeit - Demokratie - Menschenrechte
Bildung
Umwelt
Rechtsstaatlichkeit - Demokratie - Menschenrechte
Wirtschaft und Beschäftigung
Kultur
Reduktion von Katastrophenrisiken – Vorsorge
Bildungspolitik
Förderung kleiner und mittlerer Unternehmen (KMU)
Umweltschutz
Förderung kleiner und mittlerer Unternehmen (KMU)
Berufsbildung und Fertigkeitentraining
Zugang zu Informationen inkl. Medienförderung und IKT)
Milderung der Auswirkungen des Klimawandels
Kultur
Menschenrechte (inkl. Frauenrechte)
Migration allgemein (entwicklungspolitische Aspekte und Partnerschaften)
Schutz und Zugang

01.05.2015 - 31.10.2017


CHF 750'000



Fair and ethical recruitment of migrant workers

01.09.2018 - 31.12.2023

Approximately 105 million people are currently working outside their country of origin. Many of these migrant workers have profited from international labour recruitment intermediaries. Millions, however, have become victims of abusive and exploitative practices by unethical recruiters. Working together with different actors, SDC will support initiatives to ensure fair and ethical recruitment. Migrants and their families will be better protected and thereby better enabled to contribute to the development of their countries of origin and destination.


Ashshash: for men and women who have escaped trafficking

01.03.2018 - 28.02.2029

20,000 people (of whom 70% women) who have experienced trafficking will be economically and socially rehabilitated. Public and private institutions will provide employment or in-kind support for entrepreneurship to men and women who have escaped trafficking. The Government will better address the prevention of trafficking, protection of victims, prosecution of traffickers in the revision and enacting of policies, and create partnerships, for bringing about systemic changes.


Strengthening regional cooperation on migration in the Western Balkans

01.12.2016 - 31.12.2027

In light of diversifying migration patterns and challenges with increasing regional dimensions, the migration policy priorities of Western Balkan governments are changing and the relevance of regional dialogue, coordination and cooperation is growing. This proposal seeks to promote coherent and effective regional governance of migration in all its multifaceted dimensions contributing to greater social cohesion and regional integration in the Western Balkans.


Pakistan: UNHCR, Secondment Protection and Solution Officer

01.09.2016 - 31.08.2017

UNHCR Pakistan works with the Government of Pakistan, I/NGOs and donor partners to provide immediate protection and bring long lasting solutions for refugees in Pakistan. Based on international expertise, the SDC Secondment to UNHCR contributes to the enhanced protection of refugees and the search for durable solutions. The Protection Expert will assist the UN Refugee Agency to implement the Solutions Strategy for Afghan Refugees (SSAR) in Pakistan.


IOM Information Management & Policy Development for Durable Solutions for IDPs in Ethiopia

01.07.2016 - 30.06.2017

There are over 777’000 Internally Displaced Persons (IDPs) in Ethiopia today. More than half of them are in the Somali Region and are extremely marginalized. Their specific needs are badly known and the vast majority of the humanitarian and development interventions fail to include them in programming. This SDC contribution to the IOM will improve the availability of evidence-based data on IDPs to inform longer term programming, advocacy and policy development needed to devise durable solutions for protracted IDPs in Ethiopia.


Promoting Life Skills and Livelihoods in Kakuma Refugee Camp, Kenya

01.07.2016 - 30.06.2019

The Horn of Africa is marked by large numbers of displaced people (IOPs and refugees), of whom almost 200'000 are living in the refugee camp of Kakuma in Northern Kenya. The Promoting Life Skills and Livelihoods Project contributes to enhance economic opportunities of refugees and the host community in Kakuma through the provision of skills training to youth, thus providing them with an improved livelihood perspective and greater economic independence.


Plateforme d'assistance aux migrants dans le Grand Tunis et la région de Sfax

01.07.2016 - 30.06.2018

Les populations migrantes en Tunisie recontrent de nombreuses poblématiques d'ordre juridique, social ou administratif. Le projet prévoit une continuité du service de la "Maison du Droit et des Migrations" à Tunis comme lieu de référence, d'acceuil, d'orientation et d'assistance individualisée aux migrants, avec une expansion géographique à Sfax. Comme complément, le projet développera des partenariats avec le secteur public avec un renforcement de capacité de celui-ci et favorisera l'élaboration, de manière conjointe, d'outil d'acoompagnement au profit des migrants vulnérables. 


DRC: Improve conditions of refugees, asylum seekers and migrants (mixed migrants) and capacities of relevant stakeholders in Libya, including local authorities and civil society

01.07.2016 - 30.06.2017

Fleeing persecution, violence and armed conflict, mixed migrant groups from Sub-Sahara and the Middle East continue to arrive in Libya despite a fragile protection environment. Due to the ongoing instability and the lack of a national protection system, they are highly vulnerable and risk abuse and detention. The project aims to foster a protective environment for mixed migrants in detention centers and camps in and around Tripoli through improved protection and humanitarian assistance.


UNV for Arauca Field Office

15.06.2016 - 14.07.2017

Over the past five years OCHA improved humanitarian coordination in Colombia through robust information management, coordination mechanism and sound assessments. Regular monitoring enabled OCHA to provide existing coordination mechanisms at both national and local levels with timely and accurate information and analyses, therefore increasing the quality of decision making processes directed towards humanitarian action and humanitarian response. It is noteworthy that the role of international humanitarian actors in Colombia is to complement and enhance state and governmental response efforts. However, there are constraints to be surpassed aimed at complementing institutions through better coordination.


UNHCR, Protection Secondment, Yangon

01.06.2016 - 30.07.2017

The conflict in Kachin State broke out in mid-2011 and has left approximately 100,000 people displaced across Kachin and northern Shan States to date. UNHCR operates as part of the inter-agency humanitarian response mechanism in these areas; its main interventions include protection monitoring and support, shelter construction and renovation, support to camp management, and inter-agency coordination on behalf of the Cluster/Sector which includes the information management with the different stakeholders.


UNHCR, Protection Secondment

01.06.2016 - 30.07.2017

As the lead agency for the Protection Sector, UNHCR facilitates the coordination of the humanitarian response with primary attention to the situations in Rakhine and Kachin/northern Shan. Initiatives include protection mainstreaming, support to community-based protection groups, psycho-social support for women, and the development of referral pathways and protection assessment tools.

Currently UNHCR Myanmar deploys Coordinators for the Protection as well as Shelter / Non-food items (NFI) / Camp Coordination & Camp Management (CCCM) Clusters who lead the coordination activities at the national level. The proposed position of the SDC/SHA Secondment (Field Officer Coordination) will assist the two coordinators with their respective day-to-day work.

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