Le FIDA concentre l'essentiel de son action sur les populations rurales pauvres (petits producteurs, pêcheurs, éleveurs, paysans sans terre et indigènes).
Ses programmes visent à faciliter l'accès de ces personnes aux services financiers, aux marchés, à la technologie, à la terre et aux autres ressources naturelles. Institution financière internationale, le FIDA octroie des prêts à des conditions favorables aux pays dans lesquels la pauvreté en milieu rural est importante. Il propose également son expertise en matière agricole et soutient l’innovation.
FIDA: Fonds international de développement agricole – Core Contribution
Le Fonds international de développement agricole (FIDA) est une agence spécialisée des Nations Unies dont le but est d’aider les hommes et les femmes des communautés rurales pauvres à améliorer leur sécurité alimentaire et nutritionnelle, à accroître leurs revenus et à renforcer leur résistance. Son mandat recoupe par conséquent les priorités de la Suisse en matière de politique de développement.
Thème | Période | Budget |
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Agriculture et sécurité alimentaire Changement climatique & environnement
Développement agricole
Développement de la chaîne de valeur agricole (til 2016) Politique de l’environnement |
01.01.2016
- 31.12.2018 |
CHF 45’087’000
|
- Increased incomes and enhanced food security and nutrition for rural people served by IFAD-supported projects and programmes, equitably divided between men and women.
- Improved policy and regulatory frameworks for agriculture and rural development at local, national and international levels.
- Strengthened and inclusive rural producers’ organizations, benefiting men and women equally.
- Strengthened institutional capacity for pro-poor agriculture and rural development, in particular in fragile states.
- Smallholder agriculture better adapted to climate change and more effectively confronting environmental degradation.
- More sustainable natural resources (soils, water, forests, plant and animal life).
- Fonds international de développement agricole
-
Secteur selon catégorisation du Comité d'aide au développement de l'OCDE AGRICULTURE
AUTRES MULTISECTEURS
PROTECTION DE L’ENVIRONNEMENT GÉNÉRAL
Sous-Secteur selon catégorisation du Comité d'aide au développement de l'OCDE Développement agricole
Développement rural
Politique de l’environnement et gestion administrative
Thème transversal Le projet est axé sur la promotion de la biodiversité.
Le projet tient compte de l'égalité des sexes en tant que thème transversal.
Le projet tient compte de la démocratisation, de la bonne gouvernance et des droits de l'homme en tant que thème transversal.
Type d'aide Contribution de base
Numéro de projet 7F03649
Domaine de compétences |
IFAD is today the only multilateral organization with a mandate specialized on smallholder agriculture. It is a unique partnership of 176 members from the Organization of the Petroleum Exporting Countries (OPEC), other developing countries, and the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). With more than 60 percent of members contributing to the Fund, IFAD’s sense of ownership is high, especially as compared to other financial instiutions. IFAD is one of the three UN Rome-based agencies specialized in food and agriculture. All three agencies have different but complementary mandates, with the FAO (Food and Agriculture Organization of the United Nations) playing an important role in developing norms and sharing knowledge on agriculture, and the WFP (World Food Programme) specialized in delivering food aid. As a fund, IFAD’s role is to mobilize resources to invest in development opportunities for poor rural people in the form of loans and grants to country partners. With its focus on rural poverty eradication, IFAD has contributed to progress in the Millennium Development Goals number 1, 3 and 7 (eradicate extreme poverty, promote gender equality and empower women, and ensure environmental sustainability). The organization is well positioned to make a significant contribution to the Post-2015 Development Agenda, in particular Goal 2 “End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture”, and in positioning smallholder farmers at the center of global efforts to strengthen food security. |
Priorités stratégiques de la Suisse et de l'organisation et leur cohérence |
IFAD is one of the 13 multilateral priority organizations of Switzerland in the Dispatch on International Cooperation 2013-2016, and is foreseen to remain a prioritiy organization in the Dispatch on International Cooperation 2017-2020. The clear mandate of IFAD on smallholder agriculture has enabled the organization to develop an expertise and proven results in areas of work that are central to the mandate of the Swiss development cooperation, namely poverty reduction and rural development. IFAD’s approach for the transformation of rural areas is fully in line with SDC’s, with a focus on inclusive value chains, sustainable increase of agricultural production and productivity, food security and nutrition, sustainable management of natural resources and climate change adaptation, empowerment of women, youth, and farmers’ organizations. IFAD’s commitment to identifying new sources of finance for rural development in the Post-2015 is also in line with the engagement of Switzerland in the financing for development global debate, and the need to establish some international funding mechanisms to ensure the realization of the Sustainable development Goals. |
Résultats de l'engagement déployé à ce jour par l'organisation |
Operational model: IFAD has progressed steadily in its fundamental transition from a focus on financing individual projects to a programmatic approach that links knowledge work, policy dialogue and partnerships to projects in each country, with growing attention given to the scaling up agenda. Development outcomes and impact as defined in the Results Measurement Framework (RMF) 2013-2015: performance is high in terms of rural poverty impact, environment and natural resource management, gender equality, market development, replication and scaling up. For these indicators, performance is already close to or exceeding RMF targets set for 2015. Benchmarking performance: the performance of IFAD’s operations is generally on a par with the agriculture sector’s operations of the World Bank globally, similar to that of the African Development Bank in Africa, and better than the Asian Development Bank in Asia and the Pacific. Strengthening financial management capacity: IFAD has strengthened its financial operations department and its budget and organizational development unit. IFAD has implemented the new financial model using the sustainable cash flow approach, which has now become the framework for determining the Fund’s advance commitment capacity. Innovative financing: IFAD has signed an agreement with the Development Bank of Germany (KfW) for a sovereign loan up to a maximum of USD 500’000. This is regarded as a pilot and IFAD gained a lot in terms of negotiation skills in the preparation of this sovereign borrowing agreement. |
Résultats de l'engagement déployé à ce jour par la Suisse |
Decentralisation: Switzerland has been influential in decentralisation policy since the onset of the process. With 40 country offices established during IFAD9, independent evaluations found that country presence has led to better programme performance and enhanced policy dialogue with partner governments. This has also helped to build more strategic partnerships at the country level, including through the United Nations “Delivering as One” agenda. IFAD has included a country’s fragility as one of the criteria in prioritizing the location of new country offices. Climate change adaptation: Switzerland has contributed to the Adaptation for smallholder agriculture programme (ASAP) with CHF10 million during IFAD9. Today, there are 43 ASAP investments in the pipeline, and 21 ASAP-supported projects with a budget of USD 191 million approved by the Executive Board. With USD 359 million in confirmed pledges from 10 bilateral donors, ASAP is today the single largest climate change initiative for smallholder farmers worldwide. |
Effets directs de l'engagement actuel de l'organisation |
The development goal of IFAD10 is to enable 80 million rural people to move out of poverty for the period 2013-2018. The main targeted outcomes in support of this impact to be measured in the Results measurement framework 2016-2018 are as follows: All these outcomes will be underlined by four operational priorities: public-private-producer partnerships (4Ps), country-level policy engagement, global policy engagement, and South-South & Triangular cooperation. Three cross-cutting themes will continue to be mainstreamed during IFAD10: adaptation to climate change, improved nutritional impact and gender equality and women’s empowerment. IFAD will also develop a more differentiated approach for, and among, middle-income countries and for countries in fragile situations, to ensure that poor rural people are agents of change in the process of inclusive rural transformation. |
Effets directs de l'engagement actuel de la Suisse |
Independent office of evaluation (IOE): Switzerland has a proven comparative advantage in influencing IFAD’s policies in evaluation. Switzerland will continue to actively engage with the IOE and reformulate the SDC-IOE partnership agreement in a strategic way to ensure that the Swiss support enables the IOE to “go the extra-mile” in terms of innovative activities in evaluation, whilst being in line with SDC’s good practice with other multilateral agencies. Public-private-producer partnerships (4Ps): Switzerland will engage in shaping IFAD’s engagement with the private sector on a more systematic basis, based on the establishment of inclusive value-chains with smallholder farmers. Switzerland will focus on the transformation of the business models of private sector companies for inclusive value chains, and on ensuring that these value chains have a net positive impact in terms of food security and nutrition. |
Direction/office fédéral responsable |
DDC |
Crédit |
Coopération au développement |
Partenaire de projet |
Partenaire contractuel Organisme des Nations Unies (ONU) |
Budget | Phase en cours Budget de la Suisse CHF 45’087’000 Budget suisse déjà attribué CHF 45’086’305 Budget de l'Organisation CHF 3’600’000’000 |
Donateur d'ordre |
9th (to be confirmed based on final pledges submitted by August 2015 by all contributing member States). |
Donateurs |
Core contribution ranking: 1. United Kingdom, 2. USA, 3. Netherlands, and Switzerland 9. out of 107 donors. |
Coordination avec autres projets et acteurs |
Switzerland is a Member of List A (OECD countries) and an alternate Executive Board member for the period 2013-2017. Switzerland contributes actively to joint List A statements and positioning, and acts as a bridge-builder between the lists. |
Phases du projet |
Phase
13
01.01.2022
- 31.12.2024
(Phase en cours)
Phase 11 01.01.2016 - 31.12.2018 (Completed) Phase 10 01.01.2013 - 31.12.2015 (Completed) |
Thèmes
Le FIDA concentre son action sur les priorités suivantes :
- ressources naturelles (terre, eau, énergie et biodiversité) ;
- adaptation au changement climatique et lutte contre ses causes ;
- amélioration des méthodes agricoles et de la productivité
- mise à disposition d'un large éventail de services financiers pour tous ;
- intégration des populations pauvres dans les chaînes de création de valeur ;
- création d'entreprises en milieu rural et d'emplois en dehors de l'agriculture ;
- formation technique et professionnelle ;
- soutien aux organisations de producteurs ruraux.
Résultats « Nouvelles méthodes et prestations de production agricoles »
En Asie et dans le Pacifique, des programmes soutenus par le FIDA ont permis à 100 000 agriculteurs d’adopter des méthodes plus efficaces. Plus de 90 % d’entre eux ont ainsi amélioré leurs récoltes. Au Vietnam par exemple, des projets visant à augmenter la productivité dans les zones montagneuses ont permis de renforcer la sécurité alimentaire. La production de riz est passée de 2 à 5 tonnes par hectare, et celle de maïs de 1 à 3 tonnes.
Engagement de la Suisse
Priorités de la Suisse
En tant que membre et contributeur du FIDA, la Suisse est particulièrement attentive aux questions suivantes :
- renforcer le rôle du FIDA en tant qu'intermédiaire et coordinateur global entre les gouvernements, les organisations d’agriculteurs, les groupes de femmes, les entreprises privées, les centres de recherche agricole et les autres partenaires au service des populations rurales pauvres ;
- soutenir la transition progressive du modèle opérationnel vers une organisation décentralisée, parallèlement à la réforme des ressources humaines ;
- promouvoir une répartition des tâches efficace entre le bureau d’évaluation du FIDA (IOE, chargé d’évaluer les opérations du FIDA de manière indépendante), le Comité d’évaluation (chargé de superviser l’action de l’IOE et de lui donner des lignes directrices) et la direction du Fonds (responsable de la surveillance du système d’auto-évaluation du FIDA), afin de renforcer l’efficacité du Fonds en matière de développement.
La Suisse est représentée au sein de l'organe de décision suprême, le Conseil des gouverneurs, de même que, pour la période 2013–2014, au conseil d'administration, lequel est responsable de la définition du programme de travail et de l'approbation des projets, des programmes et des prêts.
Résultats: Le projet « First Mile » en Tanzanie
La Suisse a soutenu le projet « First Mile », initiative de formation destinée aux communautés locales et visant à faciliter l'accès des petits producteurs au marché. Ce projet a été mis en œuvre par le centre de compétences suisse AGRIDEA en collaboration avec le Programme de développement des systèmes de commercialisation de produits agricoles (Agricultural Marketing Systems Development Programme, AMSDP) soutenu par le FIDA. Alors qu'il a pris fin en 2009, les réseaux locaux de commerçants qu'il a créés continuent de favoriser l'accès au marché de petits producteurs tanzaniens, kényans et ougandais.
Défis
Le FIDA doit inciter les pays à assumer toujours plus de responsabilités par rapport aux projets qu'il finance sur leur territoire, afin de les pérenniser. Il doit aussi améliorer constamment son efficacité de même que sa coordination avec le Programme alimentaire mondial (PAM) et l'Organisation des Nations Unies pour l'alimentation et l'agriculture (FAO).